Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
McLaren

McLaren-baas haalt uit naar Red Bull en co: "Ze gijzelen de Formule 1"

McLaren-CEO Zak Brown heeft wat op- en aanmerkingen op de huidige Formule 1. Daarbij uit hij vooral zijn onvrede over de topteams in de Formule 1, die te veel macht zouden hebben.

Wolff Horner
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool
McLaren-CEO Zak Brown is vol goede moed begonnen aan het nieuwe jaar. In een column op de website van McLaren deelt hij mede 'zin te hebben in de uitdagingen die er in 2022 zullen komen'. "Er zijn veel verschillende redenen om zin te hebben in 2022", steekt hij van wal. "De nieuwe regels zullen voor meer spektakel zorgen en de sport is groeiende. McLaren deed het de afgelopen jaren steeds beter en we blijven ambitieus en vastberaden, maar tegelijkertijd ook realistisch."

"Om vorig jaar onze eerste race sinds 2012 te winnen laat zien dat we op de goede weg zijn en het is echt een teamprestatie geweest. Het leiderschap, maar ook al het andere McLaren-personeel heeft het voorbeeldig gedaan. We bevinden ons daardoor nu in een goede positie voor ons competitieve avontuur. De kansen om succesvol te zijn groeien door de intrede van het budgetplafond nog verder, omdat het het voordeel van de big spenders verkleint."

McLaren-baas niet blij met topteams

McLaren, een topteam van weleer, is echter niet gecharmeerd van het gedrag van de andere topteams. Zonder de beestjes bij naam te noemen, wordt het duidelijk dat hij het op zijn minst over Red Bull heeft, maar waarschijnlijk ook over Mercedes en Ferrari.

"We moeten de zoektocht naar meer economische duurzaamheid in de sport doorzetten. Sommige teams blijven echter zoeken naar excuses om het budgetplafond te verhogen en met behulp van hun portemonnee de wereldtitel te winnen. De lobby van bepaalde teams om het budgetplafond te verhogen vanwege 'mogelijke schade die ze op kunnen lopen bij sprintraces', is een voorbeeld daarvan."

"Het idee van sprintraces heeft wereldwijd voor meer kijkers en fans gezorgd, maar deze teams blijven een verhoging eisen van het budgetplafond. Ze eisen een absurde hoeveelheid geld, ondanks het feit dat er tijdens de sprintraces in 2021 nauwelijks schade is opgelopen. Het is een slecht verhulde poging om hun competitieve voordeel te beschermen", zo is hij zeer kritisch.

Volgens Brown gijzelen sommige teams op die manier de sport. "De huidige structuur van de sport maakt een situatie mogelijk waarin sommige teams, om hun eigen voordeel te beschermen, de sport gijzelen en niet willen wat het beste voor de sport en dus de fans is. Deze teams lijken niet te kunnen accepteren dat een budgetplafond het beste is voor de sport en kunnen niet afstappen van hun gewoonte om hun weg naar de top met geld te financieren", aldus de McLaren-CEO.

B-teams een voordeel voor A-teams

Een andere verschijning waar Brown niet over te spreken is, zijn de 'tweede' teams. "Die dreiging bestaat nog steeds", zo doelt hij op bijvoorbeeld Red Bull en AlphaTauri en in mindere mate op Ferrari en Haas of Alfa Romeo, maar ook op Mercedes en Williams of Aston Martin.

"De sport moet op dat punt versterkt worden om dat te voorkomen. Op dit moment zijn de regels echt op de hand van de B-teams / klantenteams. Dat past niet bij de Formule 1, dat alleenstaande constructeurs wil hebben die op gelijke voet de strijd aan kunnen gaan. Het doet af aan de term F1-'team' en de vezels van de sport."

Hij roept dan ook op tot verandering. "F1 moet bestaan uit 10 constructeurs, waar elk team - behalve het delen van een motor en misschien versnellingsbak - alle onderdelen waar men een competitief voordeel uit kan halen zelf moet produceren. Op dit moment zit er te veel verschil tussen de uiteenlopende business modellen van de teams. Op dit moment is het onnodig complex om dezelfde regels te handhaven voor alle teams en bovendien lukt dat op deze manier ook niet goed."

Afschaffen dus, die B-teams, oordeelt Brown. "Al met al zorgt de huidige situatie er nu voor dat B-teams te competitief kunnen zijn in vergelijking met de constructeurs, terwijl A-teams profiteren van het hebben van een B-team. Als dit niet aangepakt wordt, betekent dat dat elk team met titelambities eigenlijk een B-team moet hebben. Dat is niet hoe Formule 1 hoort te zijn."

Tot slot wijst Brown ook nog op de stemmingsprocedures in de Formule 1. B-teams kiezen daarbij eigenlijk altijd de kant van het A-team, waardoor kleinere teams soms tegen hun eigen belang instemmen alleen maar omdat dat beter past in het straatje van het A-team.

Ook interessant:

Wat verdient Max Verstappen?

Hoeveel miljoenen euro's nemen Verstappen en Hamilton mee naar huis? Bekijk hieronder de video met het overzicht van F1-salarissen.

Meer van dat soort mooie Formule 1-video's? Abonneer je dan op ons kanaal.

36 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona