Vrijwel ieder Formule 1-team heeft naast haar twee vaste rijders ook een reservecoureur, die in kan stappen mocht een van de fulltime coureurs niet in staat zijn om te racen. Aangezien McLaren niet zo'n rijder had, werd er aan Renault gevraagd of het mogelijk was om Sirotkin te 'delen'. McLaren heeft tweevoudig wereldkampioen en levende autosportlegende Fernando Alonso in haar gelederen, maar de Spanjaard is amper bij Formule 1-evenementen aanwezig. Testrijder Sergio Sette Camara vertoont zich daarentegen geregeld op de paddock - hij rijdt immers in het Formule 2-kampioenschap - maar de Braziliaan heeft nog niet genoeg punten verzameld om een officiële F1-superlicentie aan te vragen. Sette Camara mag zodoende niet racen in de Formule 1. Om problemen te voorkomen, mocht Carlos Sainz of Lando Norris eens afzeggen, wendde McLaren zich tot Renault - waar reserverijder Sirotkin over een licentie beschikt en bovendien kortgeleden nog actief was in de koningsklasse van de autosport. "Gezien al zijn verplichtingen was het onmogelijk om Fernando voor deze rol te vragen", liet McLaren-teambaas Andreas Seidl weten aan onder meer RacingNews365. "We willen over iemand beschikken die in geval van nood op zaterdagochtend te elfder ure nog in de wagen kan springen en daarom hebben we een deal met Renault gemaakt. Het werd ons natuurlijk vergemakkelijkt, omdat we nauw samenwerken met het team - zij leveren ons sinds vorig jaar uiteraard de motoren. Sergey is bij elke Grand Prix aanwezig en dus was het een optelsom om tot deze afspraak te komen." Mochten zowel McLaren als Renault trouwens tegelijkertijd een reserverijder nodig zijn, dan rijdt Sirotkin voor Renault en moet McLaren op zoek naar een andere vervanger. Het is overigens lang geleden dat er twee reserverijders voor één Grand Prix nodig waren.
Meest gelezen