Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Meerdere nieuwe en gewijzigde F1-circuits op de Formule 1-kalender

Op de Formule 1-kalender van 2023 staan een aantal nieuwe locaties en verandert er het een en ander bij een paar bestaande locaties. Dit zijn de wijzigingen en nieuwkomers bij de F1-circuits.

Door de jaren heen verandert er genoeg in de Formule 1, natuurlijk door regelwijzigingen, aflopende contracten en nog veel meer variabelen. Ook de circuits veranderen regelmatig, waardoor een Grand Prix net wat anders kan zijn dan je gewend bent. Ook dit jaar is dat zo. Een aantal circuits krijgen een paar kleine wijzigingen en we zien ook een volledig nieuwe locatie én een zo goed als nieuwe locatie op de kalender van 2023. Hieronder een overzicht.

Albert Park (GP Australië)

De Grand Prix van Australië krijgt dit jaar een extra DRS-zone op het onlangs aangepaste 'nieuwe rechte stuk' na het weghalen van de chicane. Dit zet het totaalaantal op maar liefst vier DRS-zones voor de race op Albert Park. Ook tijdens de GPs van Bahrein, Saoedi-Arabië en Azerbeidzjan zullen er DRS-wijzigingen zijn. Bestaande DRS-zones worden ingekort of verlengd, zo meldde de FIA recent, maar vooralsnog is het niet bekend wat er op welk circuit zal gebeuren.

Circuit de Barcelona-Catalunya (GP Spanje)

De laatste chicane op het circuit waar de Spaanse Grand Prix wordt gehouden is weggehaald, waardoor er een dubbele rechterbocht op hoge snelheid ontstaat voordat men startfinish op rijdt. Dit was voor 2007 ook al het geval. Het zal aanzienlijk wat rondetijd schelen en mogelijk zorgt het ook voor betere inhaalmogelijkheden op weg naar de eerste bocht. De laatste jaren was het namelijk vaak lastig om in te halen op het circuit.

Zandvoort (GP Nederland)

In de pitstraat op Zandvoort wordt er meer ruimte gecreëerd tussen de plekken waar de verschillende teams hun pitstops uitvoeren. Tussen elk team wordt anderhalve meter extra ruimte gemaakt, omdat het de vorige jaren nogal chaotisch was tijdens de pitstops.

Marina Bay Street Circuit (GP Singapore)

Het circuit kent wat tijdelijke veranderingen omdat er gewerkt wordt bij bochten 16 tot en met 19. In 2023 zal er vanaf bocht 14 een bijna 400 meter lang recht stuk zijn tot de nieuwe en nauwe bocht 16. De rondetijd moet ruim twintig seconden onder de vorige poleposition liggen (1.27 i.p.v. 1.49).

Losail International Circuit (GP Qatar, nieuw)

In 2021 werd er al een Grand Prix gehouden op het Losail International Circuit, maar dit was een tijdelijke vervanger vanwege de coronacrisis. Vanaf 2023 staat de GP van Qatar echter vast op de kalender na een tienjarige deal met de Formule 1. Het circuit is een bochtige, vloeiende baan, met in totaal 16 bochten. Er is slechts een recht stuk, dus kansen om in te halen zijn er nauwelijks. De Qatari bouwen dit jaar een nieuw pitcomplex ter waarde van enkele honderden miljoenen, waar de F1-paddock zich kan huisvesten tijdens het raceweekend. Check hieronder een ronde aan boord in Qatar samen met... Tom Coronel!

OvpvDG-iTzA

Las Vegas Street Circuit (GP LV, Verenigde Staten, nieuw)

Het Las Vegas Street Circuit is volledig nieuw ontworpen, al werd er vroeger wel (met weinig succes) geracet in Vegas. De Formule 1 exploiteert het evenement in de Verenigde Staten zelf. Er wordt momenteel een enorm pitcomplex gebouwd op grond die Liberty Media, de Formule 1-eigenaar, heeft gekocht. Het circuit zal onder meer over de welbekende strip racen. Het stratencircuit zal verschillende secties hebben, bochtige secties, maar ook een enorm lang recht stuk. Inhalen zal dus geen groot probleem worden. Check hieronder de eerste (virtuele) ronde van het circuit in Las Vegas.

BtvdkSLZ7s4

Nieuw asfalt en beter zicht

Ook zijn er verschillende kleinere upgrades op een aantal circuits waar de lay-out hetzelfde blijft. De circuits van Miami (VS) en Bakoe (Azerbeidzjan) krijgen een volledig nieuwe laag asfalt, op het circuit van Saoedi-Arabië wordt het zicht verbeterd in de bochten en Losail (Qatar) krijgt een nieuw pitgebouw en paddock om de F1 te hosten.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'