Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Fernando Alonso

Meningen over straf Alonso lopen uiteen: "Trucje van kampioen klein beetje onder gordel"

Daags na de GP van Australië is de straf van Fernando Alonso nog altijd voer voor discussie. Verdiende de Spanjaard deze straf na aanleiding van de crash van George Russel of was de Brit medeschuldig aan het ongeluk. Tom Coronel en Ruud Dimmers spreken zich uit in de podcast van RacingNews365.

XPB 1268708 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Bijna twee uur na afloop van de race in Melbourne kwam de FIA met een harde straf voor Fernando Alonso. Maar liefst twintig seconden kreeg de Spanjaard voor zijn betrokkenheid bij de crash van Russell. Volgens de stewards zou de Aston Martin-coureur een brake test hebben uitgevoerd op zijn Britse achtervolger. Meteen na de bekendmaking liepen de meningen nogal uiteen. Ook Tom Coronel heeft zijn mening over de situatie.

"Dit zijn de trucjes die je kan verwachten van een kampioen," aldus Coronel in de podcast van RacingNews365. "Af en toe doen zij dingen die een klein beetje onder de gordel zijn. Dat weet je bij Fernando Alonso. Die haalt dit soort trucjes uit de kast om te laten zien wie hij is en waar hij voor staat. Maar als de FIA op je afkomt, dan word je gestraft. Ook al is Russell er wel vol in getrapt natuurlijk."

De lezers van RacingNews365 waren wat meer uitgesproken over de straf van Alonso. In de poll op deze website stemden maar liefst 67% dat de straf volkomen onterecht was (zie uitslag hieronder).

Safety Car de juiste keuze?

Niet alleen de straf van Alonso leverde discussie op. Ook het feit dat de wedstrijdleiding een Virtual Safety Car gaf en geen rode vlag liet zwaaien, zorgde voor opschudding. Voor Coronel was het duidelijk: "De hele baan was versperd. Dan vind ik een Safety Car nogal tam en was een rode vlag beter geweest."

Bij George Russell was de paniek hoorbaar over de boordradio. Ruud Dimmers kon dit goed begrijpen: "We hebben de laatste jaren lelijke ongelukken gehad met auto's die op de baan stilstaan of terug de baan op stuiteren. Ik snap zijn angst wel." Coronel kan deze lezing wel volgen: "Staat iemand in een grindbak of tegen een bandenstapel, dan vind ik een Safety Car prima. Maar hij lag echt midden op de baan."

Ook interessant:

Kunnen we van een enerverende GP van Australië spreken? Qua spanning misschien niet, maar er gebeurde genoeg. Red Bull blijkt niet onfeilbaar en dat is iets waar de concurrentie maar wat graag gebruik van wil maken.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Zo reageerde Max op het cruciale safety car-moment met Norris in Miami