Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 15:05:55
1 NOR 1:40.562
2 PIA 1:40.647
3 LEC 1:40.900
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Mercedes

Mercedes doet een pijnlijke constatering: "Alleen Verstappen heeft dat"

Mercedes heeft last van een Formule 1-bolide die zo onvoorspelbaar is, dat de coureurs de auto gedurende de races maar lastig onder controle krijgen. De auto laat in de simulaties andere dingen zien dan tijdens de wedstrijden. En dus gaat Mercedes in 2024 'terug naar de basis'.

Wolff Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was maar 'goed' dat Mercedes-teambaas Toto Wolff nog thuis herstellende was van een operatie tijdens de Grand Prix van Qatar. Lewis Hamilton en George Russell mochten de race op zondag als tweede en derde aanvangen achter de Red Bull van Max Verstappen. Hamilton stond op een zachtere band dan Russell, en probeerde in de eerste bocht van de Grand Prix zijn teamgenoot voorbij te gaan. Dit ging alleen helemaal mis en resulteerde in een DNF voor de zevenvoudig wereldkampioen en in een lekke band voor Russell, die uiteindelijk nog terug wist te rijden naar de vierde plaats.

Het is sowieso niet echt het jaar voor het team uit Brackley. De Mercedes-bolide dit jaar is extreem onvoorspelbaar. Als de Mercedes-teambaas gevraagd wordt of het team begrijpt waarom de W14 geen winnende bolide is, doet hij een pijnlijke constatering. "Mag ik eerlijk zijn?", vraagt de Mercedes-teambaas retorisch voordat hij antwoord geeft aan Gazzetta dello Sport. "Nee. Uiteindelijk is het een fysieke vraag en niet iets mysterieus. Het gedrag van onze bolide is niet eenvoudig na te bootsen in de windtunnel, simulator en op het circuit. Sommige weekenden doet de auto dingen die we niet terugzien wanneer we de simulatie uitvoeren in de fabriek", zo legt Wolff uit.

Terug naar de basis

Het is niet alleen Mercedes die problemen ervaart met een onvoorspelbare auto en de controle daarvan. Eigenlijk is er maar één iemand die nergens last van heeft, redeneert Wolff. "Zowel Ferrari, als Aston Martin, McLaren en onszelf bevinden zich in deze situatie. We staan tweede in het constructeurskampioenschap omdat we al jaren gewend zijn om de optimale resultaten eruit te halen, maar behalve Verstappen lijkt niemand de perfecte bolide te hebben waar ze controle over hebben."

Daarom is het plan ook om er eerst voor te zorgen dat de basis van de W14 goed is, voordat ze verder gaan ontwikkelen. "Voor 2024 gaan we veel veranderen, we willen terugkeren naar de basis. Ik wil niet meer horen dat Lewis zegt dat hij te ver naar voren zit in de cockpit, of over de ophanging, enzovoorts. We moeten verder gaan met de dingen die we begrijpen en we moeten wat we niet begrijpen aan de kant zetten."

De onvoorspelbaarheid van de Mercedes-bolide is afgelopen jaar het grootste probleem gebleken. Hierdoor durven de coureurs bijvoorbeeld niet voluit een bocht door te gaan: "Het grootste probleem van de huidige bolide is dat de coureurs geen vertrouwen meer hebben in de W14. Wanneer ze de bocht in gaan, weten ze niet hoe de bolide zal gaan reageren."

En vertrouwen in combinatie met een goede basis is wat je nodig hebt om resultaten binnen te halen. "Wanneer je een solide basis hebt, breng je de resultaten naar huis, kijk maar naar Williams en (Alex) Albon. Een simpel chassis en aerodynamisch efficiënt zonder dat er grote middelen achter zitten."

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Marcel1974

    Oke, komt er soms weer een vraag richting de FIA om in te grijpen omdat alleen Max met de auto om kan gaan en de rest van de coureurs niet 🤣🤣🤣

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Ambidex

    Ja, ja, en .. "Alleen Verstappen heeft de perfecte auto waar ze controle over hebben." volgens Wolff. Tuurlijk Toto, en de coureur maakt niet, of amper, uit natuurlijk. 😄

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_km.png

      Nassi_Bo_Beun

      "Eigenlijk is er maar één iemand die nergens last van heeft, redeneert Wolff. Zowel Ferrari, als Aston Martin, McLaren en onszelf bevinden zich in deze situatie." Is geen juiste bewering van Toto; Bij McLaren hebben ze bij elke update resultaat geboekt en duidelijk de weg naar omhoog gevonden. Dat gaat niet wanneer de correlatie (of interpretatie) met de data niet in orde is.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_yt.png

      Formula1fan

      Hij geeft Albon hier ook een dik compliment, en tussen de regels door lees ik dat Hamilton die kwaliteiten blijkbaar mist. Maar wellicht ben ik te optimistisch

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Rubbererobbie

    Het loopt tegen het einde van het seizoen en iedereen heeft kunnen constateren dat Mercedes gewoon geen winnende auto heeft en dat ie vaak onvoorspelbaar is. Op sommige momenten komt het talent van Lewis naar boven, profiteren van andermans fouten en zo de broodnodige punten pakken. Maar vaak genoeg zagen we Mercedes tijdens de trainingen zoeken naar balans in de wagen. Als een coureur aangeeft te ver naar voren te zitten en daardoor niet comfortabel in de wagen zit, komt dat de rijderprestaties niet ten goede. Er valt dus weinig te ontkennen voor Wolff. Ben erg benieuwd hoe Mercedes er in 2024 voor staat.

    Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Ton1971

      Zolang er nog geen correlatie is tussen de sim, cfd en auto veranderd er niets en staan ze ongeveer op de plek waar ze stonden voor het hybride tijdperk … plek 4 tot 6 .. dus eigenlijk doen ze het nog heel goed met de 2e plaats in het wcc.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      henk-van-der-kreeft#50280

      "Als een coureur aangeeft te ver naar voren te zitten " dan is dat niet meer dan een smoes om zijn belabberde prestaties goed te kunnen praten. Hij kon toch zo goed met een kart overweg? Wil je nog verder naar voren zitten in een race geval, dat gaat niet.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        a-e#50318

        Sws een apart verhaal... Ze bouwen die wagen al jaren en nog nooit gehoord dat Lewis tever naar voren zit en dit jaar zit hij ineens tever naar voren🤷🤷 benieuwd of het volgend jaar te ver naar achteren is of bedoelen ze dan dat ze te ver naar achteren op de grid staan

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      Fourroses666

      En nog doen ze het erg goed dit seizoen. Misschien is de auto nog zo slecht niet. Hoop iig dat de nieuwe grote update weer een flater wordt. Zodra merc weer vooraan meedoet gaan ze weer praatjes krijgen.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        bob-van-vooren#21762

        Over praatjes maken gesproken, die Russel past 100% in die club van praatjesmakers, Russel wil alleen maar winnen en zal echt niet aan de kant gaan wanneer de RB 19 opdoemd, zelfs niet als Verstappen er inzit. Ze (MB) doen misschien weer mee als Verstappen gestopt is.

        Dit bericht is aangepast op:

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    RR6

    Tja, wat zegt dat over Verstappen als hij de enige is die met de auto van dit jaar kan omgaan? Perez kan het in elk geval niet. Vind overigens dat Norris en Piastri ook uitstekend met de geüpgrade auto van 2023 kunnen omgaan.

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Berry1981

    "Het is sowieso niet echt het jaar voor het team uit Silverstone. " @redactie Mercedes zit in Brackley

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_ls.png

    Autosportfan

    Je was goed op weg bolide man in het eerste gedeelte gebruikte je het woord bolide 1 keer om vervolgens weer 8 keer het woord bolide te gebruiken .

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    DeBeer

    Ik pak vast popcorn voor 2024, dit wordt weer genieten. Terug naar de basis die je niet begrijpt 🤪

  8. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    RobW84

    Terug naar de basis? Waarom komen ze in Austin met een giga update dan? Dan ga je dus niet terug naar de basis maar ontwikkel je het huidige chassis verder. Daarnaast moeten ze eens een goed gesprek voeren met beide coureurs, wat moet er wel niet gebeuren als ze werkelijk voor de titel vechten dan rijden ze elkaar er elk weekend vanaf.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      Fourroses666

      Goed punt, en waar halen ze het geld vandaan. Er is toch een budgetcap. Dat ze Ham naar plek 2 willen loodsen en vooral in de constructeurstitel 2e willen worden zal wel de reden zijn voor deze Austin update. Maar ik vind het knap na al die mega updates en ook schades de laatste races.

x
GP België Verstappen trekt eenvoudige Red Bull-conclusie na kwalificatie in België