Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Mercedes gaat voor elektrisch: dit is waarom ze tóch doorgaan in F1

Het automerk Mercedes wil steeds meer inzetten op de elektrische tak van de autoindustrie. Vanaf 2030 moeten er alleen nog maar elektrische auto's worden verkocht. Toch stoppen ze niet met het Formule 1-project. Waarom?

Hamilton Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

De komende jaren zal Mercedes steeds meer inzetten op de elektrificatie van de straatauto's. Vanaf 2030 moet het automerk 'als de markt het toelaat' alleen nog maar elektrische auto's produceren voor de openbare weg. Dit lijkt haaks te staan op het Formule 1-project, waar Mercedes-Benz deels de eigenaar van is.

Toch blijft het merk actief in de koningsklasse van de autosport, dat bevestigt Ola Kallenius, CEO van moederbedrijf Daimler. De toekomstplannen van de Formule 1 passen volgens Kallenius bij de plannen van Mercedes. "We hebben besloten om CO2-neutraal te worden. Het is het enige juiste besluit - en dit geldt ook voor de Formule 1."

"De volgende motorreglementen (in 2026, red.) zullen meer focus leggen op de elektrische kant van het verhaal. Ook zijn er duidelijke plannen om de F1 CO2-neutraal te maken. Bij de nieuwe reglementen zal er meer rondetijd voortkomen uit de elektrische onderdelen. Er is nog steeds een verbrandingsmotor, maar deze motor zal gebruikt worden als laboratorium voor CO2-vrije brandstoffen, welke ongetwijfeld nodig zijn voor de luchtvaart maar ook voor het duurzamer maken van bestaande auto's."

Mercedes wordt elektrisch, F1 (nog) niet

Hoewel Mercedes in 2030 alleen nog maar bezig wil zijn met elektrische straatauto's, wordt er in de Formule 1 nog geracet met een verbrandingsmotor. Kallenius legt uit dat het niet anders kan in de koningsklasse. "We zijn nog niet op een punt gekomen waar we een race zoals de GP van Abu Dhabi kunnen verrijden met alleen de energie van een batterij."

"Een sport zoals de Formule 1 moet een show zijn, dus het juiste pad hiervoor is CO2-neutraal worden. De technologie van de batterijen is nog niet ver genoeg. De plannen om CO2-neutraal te worden met meer focus op elektrificatie zorgt er echter voor dat de sport relevant voor ons blijft en wij dus blijven racen" , verzekert de Daimler-CEO.

Kallenius wil niet speculeren over een samensmelting van de Formule 1 en de Formule E, de elektrische tegenhanger van de koningsklasse. "Wat ik weet is dat de F1 het hoogtepunt van de autosport zal blijven", aldus de grote baas. Overigens trekt Mercedes zich na dit seizoen terug uit de Formule E, wat ook een saillant gegeven is.

Populariteit van de F1 aantrekkelijk voor Mercedes

Het is voor Mercedes nog niet wenselijk om zich terug te trekken uit F1, vooral niet als er gekeken wordt naar de populariteit van de raceklasse. Sinds de Formule 1 is overgenomen door Liberty Media zijn de kijkcijfers explosief gegroeid, mede door het aanbreken van de Amerikaanse markt. "De sport groeit erg hard, vooral onder het jonge publiek", vervolgt Kallenius.

"De Netflix-serie Drive to Survive is daar de oorzaak van geweest. We zijn blij om onderdeel te zijn van deze show en om een van de partijen te zijn in de F1. Hier exploiteren we onze technologische ontwikkelingen, maar we gebruiken het ook voor marketing. Als het aan ons ligt, dan heeft de sport een prachtige toekomst." Mercedes zal dus ook de komende jaren actief zijn in de Formule 1.

Terugblik op de GP van Abu Dhabi in 2021

De CEO van Daimler neemt nog kort de tijd om terug te blikken op de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021, waar Lewis Hamilton de wereldtitel verloor van Max Verstappen. "Het was ontzettend emotioneel", moet Kallenius toegeven. "Soms ga je binnen enkele seconden van hoop naar wanhoop."

"Maar dat hoort bij de sport. Je krijgt een klap te verduren, maar je staat weer op. Als een goede concurrent sta je weer op en ga je het circuit weer op om het gevecht aan te gaan", zo sluit hij af.

Ook interessant:

Verstappen niet te stoppen zonder Ferrari-upgrades

Wie stopt Max Verstappen? De Red Bull-coureur rekende wederom af met Charles Leclerc en was in de race de snelste man. De zege in Miami was een tik op de neus voor Ferrari, maar kan het team counteren met een upgrade?

En wat is er allemaal aan de hand bij Lewis Hamilton en Mercedes? Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in een gloednieuwe aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.

13 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull