Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes geeft strategische blunder toch toe

Daar stond 'ie dan, Lewis Hamilton. Bij de herstart van de Hongaarse Grand Prix was hij de enige coureur die niet naar binnen reed. Een fout, erkent Mercedes nu toch.

Direct na de Hongaarse Grand Prix gaf teambaas Toto Wolff nog steeds aan dat hij 100% achter de keuze stond om Lewis Hamilton niet naar binnen te halen voorafgaand aan de herstart van de race. De Brit was de enige coureur die ervoor koos om door te rijden op de intermediate band, terwijl alle andere coureurs besloten om wel naar binnen te gaan voor een setje droogweerbanden. Daardoor stond Hamilton als enige op de grid, pitte hij een ronde later en moest hij achteraan aansluiten. Uiteindelijk werkte hij zich nog knap op naar de tweede plaats, maar op papier had het na de schade voor al zijn concurrenten eigenlijk een makkelijke zege moeten worden. Mike Elliott, technisch directeur van Mercedes, blikt enkele dagen later met een frisse kijk terug op de race en moet toch toegeven dat zijn team een strategische fout heeft gemaakt. Toch wil hij even benadrukken dat het zeer lastig is om dit soort keuzes te maken. "Achteraf gezien hebben we duidelijk de verkeerde keuze gemaakt." "Je moet echter bedenken dat deze beslissingen zeer, zeer lastig te nemen zijn. We hadden moeite met de bandenkeuze bij de herstart, maar alle teams reden uiteindelijk op de intermediate band naar buiten. De andere teams kwamen snel van hun keuze terug en dat hadden wij duidelijk ook moeten doen." Omdat Hamilton echter aan de leiding van de race ging, was het een nóg lastigere keuze, verklaart Elliott. "Als je de eerste wagen bent, dan is het lastiger voor ons als team dan voor de rest. Als je verder achteraan rijdt, dan zie je wat de anderen doen en kan je daar op reageren en die informatie in je voordeel gebruiken. "Het tweede probleem is dat onze pitbox de eerste was in de pitstraat. Als wij een pitstop zouden hebben gemaakt en de rest volgde ons naar binnen, dan was het lastig geweest voor Lewis om weer uit zijn pitbox te rijden. Dan zouden we enorm vertraagd worden, maar ook was er een kans dat we schade op zouden lopen door een botsing met een andere coureur." "Daarom wilden we conservatief zijn, zeker met de kennis dat onze grote rivaal verder (Max Verstappen, red.) ver achteraan reed", zo vervolgt de technisch directeur. "Achteraf gezien was een pitstop echter beter geweest, zelfs als we vertraging hadden opgelopen in de pitstraat", aldus Elliott.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin