Naast Mercedes rijden de Formule 1-teams van McLaren, Williams en Aston Martin ook met de krachtbron van de Duitse renstal. In het Grand Prix-weekend van de VS zal Sebastian Vettel een nieuw exemplaar van de motor krijgen, al weet Auto, Motor und Sport dat Aston Martin in Spa-Francorchamps al een motor wilde wisselen hun coureur. Dat er nu pas een wissel wordt doorgevoerd, duidt volgens het Duitse sportmedium op een productieachterstand bij Mercedes. Elke coureur krijgt drie motoren per seizoen zonder gridstraf, wat neerkomt op een totaal van 24 Mercedes-krachtbronnen die de motorenfabriek vanuit Brixworth moet leveren aan de teams. Nu is het zo dat Mercedes berekent hoeveel motoren er nodig zijn in een seizoen, en geen grote reserves produceert. Volgend jaar rijden de teams met een andere versie van de Mercedes-motor, dus twintig krachtbronnen als reserve opslaan in een kelder heeft weinig zin. Mogelijk had Mercedes niet aan zien komen dat er zó veel krachtbronnen gewisseld zouden moeten worden. Volgens AMuS is het dan ook logisch dat de Mercedes-gedreven bolides soms later dan gepland een motorwissel kregen, de krachtbronnen moesten naar verluidt nog geproduceerd worden bij de leverancier. Hoeveel motoren er nu nog beschikbaar zijn als reserve, is koffiedik kijken. Toch zal Mercedes achter de schermen druk bezig zijn met het produceren van genoeg reserves, voor het geval er nog een motor ploft.
Meest gelezen