Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Met deze aanpassingen wil Mercedes ook in 2021 Red Bull verslaan

Mercedes doet er alles aan om haar voorsprong in de koningsklasse van de autosport te behouden. De concurrerende Formule 1-teams lijken nog altijd op flinke afstand te staan van de Duitsers, al lijkt de overwinning van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi in 2020 de Duitsers toch zenuwachtig te hebben gemaakt.

Toto Wolff staat bekend als een persoon die zichzelf constant wil verbeteren, zelden laat de Oostenrijker een tevreden indruk achter. Die mentaliteit heeft hij overgebracht op het Mercedes F1-team, waardoor de Duitsers al jarenlang een voorsprong hebben op de rest van het Formule 1-veld. Die voorsprong wil het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas graag in handen houden en daarom zullen ook zij enkele wijzigingen doorvoeren aan de 2021-bolide. Het Italiaanse Autosprint heeft een aantal veranderingen van Mercedes op een rijtje gezet. De grootste verandering die Mercedes zal doorvoeren ten opzichte van de 2020-bolide is volgens de Italianen het chassis dat smaller zal worden. De Formule 1-teams worden in 2021 al verplicht om de vloer smaller te maken aan de achterzijde van de wagen en Mercedes lijkt daarop in te spelen door de carrosserie van de wagen mee te versmallen. Dat moet ervoor zorgen dat de luchtstroom naar de achterzijde van de wagen geoptimaliseerd wordt. Volgens de krant probeerde Mercedes al het een en ander uit door het gebruiken van een ander bodywork tijdens de Grands Prix van Bahrein en Abu Dhabi in 2020. Daar probeerden de Duitsers meer informatie te vergaren over de wagen van 2021, die ongetwijfeld de W12 gaat heten. De data die men heeft binnengehaald hebben ervoor gezorgd dat de Mercedes-engineers zich nog meer op de achterwielophanging van de 2021-bolide zijn gaan richten. Daarbij probeert men de aerodynamica van de wagen en de achterwielophanging nog beter op elkaar af te stemmen. Dit is nodig, aangezien de Pirelli-banden van 2021 wat harder zullen zijn dan de 2020-versie van het rubber. Deze hardere compound moet qua demping worden gecompenseerd door de wagen en daarom zijn de engineers drukdoende om de uitstekende griplevels van 2020 te behouden. Ook mag het DAS-systeem niet meer gebruikt worden in 2021 en ook dat zorgt ervoor dat Mercedes er prioriteit aan heeft gegeven om zowel de voor- als achterwielophangingen van de wagen onder handen te nemen. Net als de andere motorleveranciers zal ook Mercedes de motor een update geven. Men probeert vooral in de verbrandingskamer een verbetering door te voeren, waardoor de power-unit nog efficiënter zal worden. Tijdens de eerste races van het jaar zal pas duidelijk worden hoeveel pk's de motor extra kan leveren ten opzichte van 2020. Ook de veranderingen aan het bodywork lijken op zijn vroegst pas tijdens de wintertest zichtbaar te worden. Naar alle waarschijnlijkheid zal Mercedes tijdens de presentatie van de nieuwe wagen zo min mogelijk van de updates laten zien.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris