Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes luidt noodklok: "Krijgen gat met Verstappen en Ferrari niet gedicht"

Na twee vrije trainingen in Bahrein is Mercedes niet tevreden met de prestaties van de W13-bolide. De Duitse renstal verwacht niet dat het gat met Max Verstappen en de twee Ferrari-coureurs kan worden gedicht.

De eerste twee vrije trainingen voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein waren een teleurstelling voor Mercedes. George Russell kwam in de tweede training niet verder dan de vierde plaats, terwijl Lewis Hamilton genoegen moest nemen met de negende tijd van de twintig Formule 1-coureurs. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director bij de Duitse renstal, verwacht niet dat het gat naar de mogelijke topteams van 2022, Red Bull en Ferrari, kan worden gedicht. Er werd van alles geprobeerd, maar de technicus is ontevreden. "We hebben ervoor gekozen om beide bolides met een andere afstelling te laten rijden." "Het was een nuttige test en we hebben veel informatie over de set-up en de vloer om het stuiteren tegen te gaan, maar we hebben nog steeds problemen om de achterkant van de auto lager naar de grond te krijgen. Dat gaf de coureurs een hobbelige sessie tijdens de tweede vrije training."

Mercedes loopt achter de feiten aan

Shovlin moet toegeven dat ze niet zo snel zijn als de grootste concurrenten. "Als we naar de pace kijken, dan zien we een aanzienlijk gat naar Ferrari en Red Bull, vooral als we kijken naar Max Verstappen tijdens de longruns." Het gat tussen Mercedes en Red Bull is volgens Shovlin te groot om te dichten in een weekend. "Er zijn wat relatief makkelijke verbeteringen die we kunnen doorvoeren, maar we gaan niet meer dan een paar tienden vinden."

Shovlin: 'Moeten gaan experimenteren met de W13'

"Het belangrijkst is dat we nu blijven leren, want we snappen het stuiteren (porpoising, red.) nog niet helemaal. Het kan ook zijn dat we gewoon wat snelheid missen. We verwachten dat het een paar zware dagen worden, waarbij we de focus moeten leggen op schadebeperking. Daarnaast moeten we gaan experimenteren om de auto te verbeteren." Verstappen klokte de snelste tijd tijdens de tweede vrije training in Bahrein, gevolgd door de twee Ferrari-coureurs. Russell werd weliswaar vierde, maar klokte een rondetijd die een halve seconde trager was dan de tijd van de Nederlander. Mercedes en concurrenten hebben op zaterdag nog één uur om te testen, waarna de eerste kwalificatie van het seizoen verreden zal worden.

Viaplay
x
Max Marko neemt voorschot op F1-afscheid Verstappen