Het was een van de grote gespreksonderwerpen in de Formule 1-paddock afgelopen seizoen en dat zal ongetwijfeld ook zo blijven in 2025: de zeer waarschijnlijke komst van Cadillac F1 als elfde team in de koningsklasse van de autosport. Begin vorig jaar gaf de F1 nog een negatief advies voor de komst van het team, dat toen nog rond Andretti draaide. Maar eind november werd dan toch bekend dat er een principe-akkoord was bereikt, maar dan wel onder de naam van Cadillac.
Toch zijn er ook veel twijfels, zeker bij de huidige tien F1-teams. Vooral op financieel gebied, want nu moeten de inkomsten onder meer teams verdeeld worden en het is nog maar de vraag tot in hoeverre dat gecompenseerd kan worden met de komst van Cadillac én het grote concern van General Motors dat daar nog achter zit.
Maar moet men niet blij zijn met elke nieuwe fabrikant, zoals Cadillac of misschien Toyota over een paar jaar? Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, reageert als volgt op die vraag. "Als Cadillac nu met een fabrieksteam komt en een bijbehorend marketingbudget in de Formule 1 investeert, is dat wel een toegevoegde waarde voor de Formule 1", zo stelt de Oostenrijker in gesprek met Auto, Motor und Sport.
"In de eerste stap verliezen we. We weten namelijk niet wat Cadillac in de Formule 1 gaat investeren. Het compensatiebedrag (het bedrag dat Cadillac moet betalen voor de entree in de F1, red.), dat op dit moment naar verluidt 450 miljoen dollar bedraagt, is te laag. Dat compenseert het directe verlies aan inkomsten niet."
Wolff vervolgt: "Alleen de tijd zal leren wat de sport zal winnen met een elfde team. Als het stijgt, heeft iedereen gewonnen. Maar dat weten we nog niet. Niemand heeft met mij gesproken over wat Cadillac precies van plan is", zo heeft de Mercedes-teambaas nog een hoop vragen die beantwoord moeten worden.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!