Een gat van een kleine vier tienden, dat is wat Mercedes moet goedmaken. Het is een achterstand die Lewis Hamilton na de kwalificatie had op Max Verstappen, die met zijn Red Bull het tempo aangaf. Mercedes-ingenieur Andrew Shovlin legt uit. "Het is teleurstellend om tijdens de eerste race tegen een gat van 0.4 seconde naar pole aan te kijken, maar we weten nu wél hoeveel we moeten goedmaken. Het is ook geen geheim dat we op dit circuit met de auto worstelen. De auto (de W12, red.) is lang niet zo makkelijk om mee te werken als de W11, maar iedereen in Brackley en Brixworth werkt hard sinds de test. We hebben veel geleerd over de W12 en hebben een meer voorspelbare balans gevonden, ook al zijn we gewoon nog niet snel genoeg." En er zijn ook nog positieve punten te noemen. "We wilden met beide auto's de race op de mediumband starten en dat is ons makkelijk gelukt. Valtteri kwam in de laatste sessie een beetje in het gedrang doordat hij in de eerste sessie een extra set van de zachte banden had gebruikt, maar over het geheel genomen hebben het team en de coureurs een goede prestatie geleverd, die ons voor morgen in een sterke positie moet brengen." Mercedes heeft nog geen idee hoe het in de race gaat presteren, vertelt Shovlin. "Het is moeilijk te beoordelen waar we staan qua racepace als we naar de longruns van vrijdag kijken, omdat we de auto niet in de juiste window kregen. Maar we zijn er van overtuigd dat we de grip aan de achterkant verbeterd hebben, dus hebben we er tijdens de race als het goed is minder last van." Of Mercedes de race kan winnen? Shovlin heeft de hoop nog niet opgegeven. "We staan dan wel niet op pole, maar we hebben twee auto's vooraan en een extra setje harde banden, dus hopelijk kunnen we zo wat mogelijkheden creëren."
Meest gelezen