Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes 'teruggeworpen in de tijd' in strijd tegen porposing

Mercedes zit al ruim vier GP-weekenden met de handen in het haar. Het probleem van porpoising is groot en hardnekkig. Dit weekend echter komt Mercedes met de eerste updates, maar teambaas Toto Wolff wil realistisch zijn als hij geen al te grote verwachtingen wil scheppen.

Mercedes heeft meestrijden om overwinningen op korte termijn al lang uit het hoofd gezet. Het eerst doel is het gat naar de kop te verkleinen en de enige manier om dat te doen lijkt het oplossen van het probleem van popoising te zijn. Dit weekend zet men daar weer vol op in, mét enkele updates deze keer. Die updates moeten kleine beetjes helpen. De engineers werken hard aan een oplossing, zo vertelt Toto Wolff tijdens een sponsorevenement van IWC aan onder andere RacingNews365. Het probleem van porpoising is in theorie makkelijk op te lossen, maar volgens de Oostenrijker zou Mercedes daar nu een veel te hoge prijs voor betalen. "Je kan de vloer hoger maken, de auto stijver maken en de hoeveelheid downforce terugdringen en dan heb je een stabielere auto (zonder porpoising, red.). Maar dat is niet de kant die we op moeten willen. Maar helaas is het zo dat zonder testmogelijkheden elk weekend een experiment wordt."

Mercedes noodgedwongen op de ouderwetse toer

Bijkomend probleem van porpoising is namelijk dat het niet valt na te bootsen in de windtunnel of in de computersimulaties. In de windtunnel hanteert men snelheden die zich verhouden tot 180 km per uur in de praktijk, dat terwijl het probleem van porpoising zich aandient vanaf ruwweg 250 km per uur. Het maakt dat het team aan handen en voeten is gebonden. "En daardoor gaan we te werk zoals men vroeger te werk ging. Je werkt op basis van trial and error . Wat doet een nieuw onderdeel in de praktijk", vervolgt Wolff, die geen al te hooggespannen verwachtingen wil scheppen over de updates die Mercedes meeneemt. "We hebben enkele ideeën over wat we nu kunnen doen om de problemen op langere termijn het hoofd te bieden. Er zullen wat nieuwe dingen op de auto zitten die ons hopelijk de goede kant op sturen, maar het is niet iets waarmee we van het ene op het andere weekend het ware potentieel volledig zullen unlocken ."

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie