Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Mercedes 'teruggeworpen in de tijd' in strijd tegen porposing

Mercedes zit al ruim vier GP-weekenden met de handen in het haar. Het probleem van porpoising is groot en hardnekkig. Dit weekend echter komt Mercedes met de eerste updates, maar teambaas Toto Wolff wil realistisch zijn als hij geen al te grote verwachtingen wil scheppen.

Mercedes heeft meestrijden om overwinningen op korte termijn al lang uit het hoofd gezet. Het eerst doel is het gat naar de kop te verkleinen en de enige manier om dat te doen lijkt het oplossen van het probleem van popoising te zijn. Dit weekend zet men daar weer vol op in, mét enkele updates deze keer.

Die updates moeten kleine beetjes helpen. De engineers werken hard aan een oplossing, zo vertelt Toto Wolff tijdens een sponsorevenement van IWC aan onder andere RacingNews365. Het probleem van porpoising is in theorie makkelijk op te lossen, maar volgens de Oostenrijker zou Mercedes daar nu een veel te hoge prijs voor betalen.

"Je kan de vloer hoger maken, de auto stijver maken en de hoeveelheid downforce terugdringen en dan heb je een stabielere auto (zonder porpoising, red.). Maar dat is niet de kant die we op moeten willen. Maar helaas is het zo dat zonder testmogelijkheden elk weekend een experiment wordt."

Mercedes noodgedwongen op de ouderwetse toer

Bijkomend probleem van porpoising is namelijk dat het niet valt na te bootsen in de windtunnel of in de computersimulaties. In de windtunnel hanteert men snelheden die zich verhouden tot 180 km per uur in de praktijk, dat terwijl het probleem van porpoising zich aandient vanaf ruwweg 250 km per uur. Het maakt dat het team aan handen en voeten is gebonden.

"En daardoor gaan we te werk zoals men vroeger te werk ging. Je werkt op basis van trial and error. Wat doet een nieuw onderdeel in de praktijk", vervolgt Wolff, die geen al te hooggespannen verwachtingen wil scheppen over de updates die Mercedes meeneemt.

"We hebben enkele ideeën over wat we nu kunnen doen om de problemen op langere termijn het hoofd te bieden. Er zullen wat nieuwe dingen op de auto zitten die ons hopelijk de goede kant op sturen, maar het is niet iets waarmee we van het ene op het andere weekend het ware potentieel volledig zullen unlocken."

Ook interessant:

Ferrari heeft teamorders nodig in de strijd tegen Verstappen

In Miami gaan Verstappen en Leclerc wederom de strijd met elkaar aan. Dit keer neemt Ferrari upgrades mee. Kunnen de Italianen terugslaan? Of hebben ze daar teamorders voor nodig? Dat en meer bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de onderstaande podcast.

18 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Monaco 2022