Het kwam als een grote verrassing, deze vrijdag, toen Red Bull aankondigde dat Ben Hodgkinson de technisch directeur wordt van Red Bull Powertrains. De motordivisie van het Oostenrijkse team, die is opgericht omdat Honda de sport gaat verlaten, zal geleid worden door de Brit, die al jaar en dag werkzaam is bij Mercedes. De Corriere dello Sport schrijft dat het vertrek van Hodgkinson niet goed is gevallen bij Toto Wolff en consorten. "Mercedes is totaal niet blij met zijn vertrek en ze gaan op slechte voet uit elkaar, omdat de renstal niet blij is met het feit dat hij overstapt naar een concurrent", zo schrijft de Italiaanse sportkrant. Volgens het Italiaanse medium zal Mercedes er alles aan doen om het proces te vertragen. De zogeheten 'gardening leave' is in de Formule 1 vaak ongeveer zes maanden lang. Het is een soort overgangsperiode als een personeelslid overstapt naar een concurrent, gedurende welke deze wordt doorbetaald, maar niet meer in de buurt van gevoelige informatie kan komen. Corriere schrijft dat Mercedes er alles aan gaat doen om die periode zo lang mogelijk uit te rekken. "Hodgkinson zal anderhalf jaar moeten wachten voordat hij aan de slag kan bij Red Bull", zo wordt er geschreven. Tegelijkertijd toont de overstap aan wat voor wilde plannen Red Bull heeft. "Het Oostenrijkse team laat zien wat de plannen van de toekomst zijn door hem bij Mercedes weg te kapen en aan te stellen als de baas van de motorafdeling. Red Bull durft het groots te spelen en gaat alles zelf doen. Dat betekent dat ze snel niets meer hoeven te delen met een externe partij of motorleverancier, omdat ze alles nu zelf in handen hebben." Volgens de Italianen volgt het team van Max Verstappen daarmee in de voetsporen van Ferrari. "Red Bull wordt op die manier het Ferrari van Oostenrijk, aangezien de Scuderia op dit moment het enige team is dat zowel de motor als de wagen op dezelfde locatie bouwt. Mercedes maakt het chassis namelijk in Brackley, maar de motor vijftig kilometer verderop in Brixworth. Renault maakt de motoren zelfs in Frankrijk, terwijl de F1-bolide in Groot-Britttannië wordt gebouwd.
Meest gelezen