Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes verklaart Hamilton-tactiek in Monaco: "Zo Verstappen onder druk zetten"

Wat wilde Mercedes nou bereiken met de pitstop van Lewis Hamilton in Monaco? Mislukte de poging om Max Verstappen in te halen met een undercut? Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director bij Mercedes, legt het uit.

Hamilton FP3 Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het gat tussen Lewis Hamilton, de nummer zeven in Monaco, en de coureur op plek acht, Yuki Tsunoda, was op een gegeven moment zo groot in het prinsdom dat de zevenvoudig wereldkampioen een vrije pitstop kon maken. De Brit hield zijn zevende plaats vast, maar bleef met vraagtekens achter toen Max Verstappen een rondje later binnen kwam en voor hem het circuit weer betrad.

Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director bij Mercedes, legt uit wat er nou precies aan de hand was. Werkte de undercut niet op Max Verstappen of was er sprake van miscommunicatie met Hamilton? "We hebben nooit gedacht dat we in staat zouden zijn om een undercut op Max te plaatsen. De realiteit is dat we stopten, omdat er niemand achter ons zat en we een vrije baan hadden. En dat zij (Red Bull, red.) dan niet zouden stoppen, als ze niet het gat zouden hebben om voor ons uit te komen. We dachten er zo voor te zorgen dat Lewis de achterstand op Max zou wegwerken, die dan niet zou zijn gestopt." 

"Max stond op een gebruikte set banden, terwijl Lewis op een nieuwe set stond en zo kon hij Max onder druk zetten. We dachten niet dat het de situatie in de race echt zou veranderen, maar in het onwaarschijnlijke geval dat George moeite zou hebben om de finish te halen, gaf het ons een beetje zekerheid", zo vervolgt Shovlin in de debrief van Mercedes. 

Gat voor een pitstop

Toch verliep dat niet volgens plan. "Wat niet goed ging, was dat we Lewis niet hadden gezegd dat hij voluit moest gaan in de out lap. Max had dus eigenlijk het gat om de pitstop te maken. Hij ging niet zo snel als hij zou kunnen in het begin, hij kon achter George rijden. Hij won tijd, omdat hij zijn banden kon managen. Hij kon die stop dus maken en Lewis voorblijven." 

"Zo eindigde de situatie onbedoeld met Max op een nieuwe set achter George, wat niet ideaal was. Maar zoals je zag, zag het er niet echt naar uit dat George het risico liep om die positie te verliezen. Hij had de banden goed gemanaged en aan het eind had hij goed rubber."

Shovlin vervolgt: "We hadden wat duidelijker kunnen zijn met die berichtgeving. We hadden Lewis gewoon op vers rubber staan en hij was nog steeds in staat om die snelste ronde te rijden. Dat was een van de overwegingen waarom we de pitstop wilden maken, net als om Max een beetje onder druk te zetten", zo sluit Shovlin af.

Praat mee!

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap