Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes ziet fouten in en komt met compleet andere auto voor 2024

Na twee teleurstellende jaren is het Mercedes-ontwerper James Allison en zijn team duidelijk: willen de Zilverpijlen weer races winnen, dan zal de W15-bolide er heel anders uit moeten zien dan zijn voorgangers. Allison legt uit wat de plannen zijn in het hoofdkwartier in Brackley.

XPB 1249983 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Mercedes domineerde de Formule van 2014 tot en met 2021. Een ijzersterke motor en een efficiënt aerodynamisch pakket hielpen de Duits-Britse renstal aan acht constructeurs- en zeven rijderstitels in die periode.

Vanaf 2022 ging het bergafwaarts met het team van Lewis Hamilton en George Russell. Het team sloeg de plank compleet mis toen de nieuwe F1-reglementen van kracht gingen. Mercedes presenteerde - in tegenstelling tot haar concurrenten - een auto zonder sidepods. Gaaf om te zien, minder gaaf voor de resultaten, zo bleek al na een handjevol raceweekenden. Mercedes-kopstuk James Allison geeft toe dat het team een verkeerde richting had gekozen en is ervan overtuigd dat het team inmiddels wél het juiste pad bewandelt, zo vertelt hij in een interview met Sky Sports.

Verschil in mening

Allison legt uit dat hij uit de wereld wil helpen dat het 'concept' van Mercedes niet klopte. "Voor een designer heeft een 'concept' niets te maken met de auto. Het gaat om het proces en hoe je kijkt naar wat wel en geen positieve invloed heeft op de prestaties. Het is de methode waarbij je kijkt naar alle kleine details op de auto en doorpakt met datgene dat de rondetijd verbetert. De auto zelf is daar slechts een resultaat van." Hij vervolgt: "Dus als je tegen ons praat over het concept, dan zijn wij in de veronderstelling dat je denkt dat onze windtunnel niet efficiënt is of iets dergelijks. En ja, de manier waarom we de luchtstroom van onze auto simuleerden klopte niet, maar dat is inmiddels opgelost."

"Dus, natuurlijk hebben de afgelopen twee jaar van ons gevraagd om onze aanpak en methodologie aan te passen, ons concept, zogezegd, en als gevolg daarvan zal de hardware (Mercedes W15, red.) die aan de andere kant daaruit voortkomt noodzakelijkerwijs verschillend zijn. Dit omdat deze wordt bepaald door andere beslissingen en andere meningen over wat belangrijk is en wat niet."

Sidepods van (grote) invloed op prestaties?

"Het spijt me, maar ik zie de wereld niet helemaal op dezelfde manier als jullie. Voor mij is een sidepod geen concept", besluit Allison.

"We hebben zeker een bepaalde koers gekozen voor onze auto en ik zou zeggen dat dit vanaf de punt van de neus tot helemaal achteraan de staart was. Dat was inderdaad geen competitieve koers. Het meest opvallende visuele aspect daarvan waren onze sidepods, maar deze waren zeker niet de doorslaggevende factor (in de tegenvallende prestaties, red.)"

"De auto was niet correct van voor naar achter en dat is iets waar we mee hebben moeten leren omgaan - dat heeft langer geduurd dan we zouden hebben gewild."

"Maar de sidepods zijn misschien symbolisch voor een team dat een beetje te lang heeft moeten uitzoeken welke richting de juiste was, maar zeker niet het onderscheidende kenmerk dat ons lot bezegelde", aldus de 55-jarige Brit.

Mercedes presenteert de W15 op Valentijnsdag - 14 februari 2024.

Praat mee!

Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen