Momenteel mogen teams 0,6 liter olie per honderd kilometer mee verbranden met de benzine in de verbrandingsmotor van de V6-turbomotoren. Dat cijfer ligt volgens Renault alsnog te hoog, omdat de Renault-krachtbron maar 0,1 liter olie per honderd kilometer verbruikt. Renault vermoedt dan ook dat Mercedes binnen de reglementen ruimte ziet om in de kwalificatiemodus extra olie te verbranden, zonder daarbij de gestelde limieten te overschrijden. "Niet illegaal, maar toch ook zeker niet in geest van fair play" , zo oordeelt Renault-kopman Cyril Abiteboul. "Als we het risico van 'vals spel' door olieverbranding willen verkleinen, moeten we die marges verkleinen. Als we met 0,1 liter toe kunnen komen, zie ik niet in waarom we dat niet gewoon doen."
Red Bull-teambaas Christian Horner opperde eerder al het idee om teams te verplichten het hele weekend met dezelfde motor-modus te rijden om zo de dominantie van Mercedes in de kwalificaties tegen te gaan, maar daar ziet Abiteboul geen heil in. "Ik ken de reglementen en het is technisch heel moeilijk om teams te verbieden meerdere motor-modi te gebruiken. Ik ben het met de heren van Red Bull eens, maar een dergelijk voorstel heeft nauwelijks kans van slagen."
Meest gelezen