Mercedes is klaar voor het nieuwe seizoen. Het wil de concurrentie echter niet te wijs maken, legt James Allison uit aan de pers tijdens de officiële launch van de W12. De auto zag er op verschillende plekken al wat anders uit dan vorig jaar, maar een aspect van de wagen werd opzettelijk verborgen voor de camera's. "Wat we jullie niet laten zien is de vloer. Dat gebied is het meest aangetast door de nieuwe regels. Ze wilden daar downforce en vermogen weghalen door de vloer aan te passen. Daar zitten nu allerlei aerodynamische details die we nog niet willen tonen." Mercedes is zeker niet het eerste team dat weinig laat zien van de vloer, maar uit de woorden van Allison wordt duidelijk dat ze verwachten iets geniaals te hebben gevonden. "We willen niet dat onze concurrenten het zien en dezelfde dingen uitproberen in hun windtunnels. Iedereen kijkt naar elkaar en we weten dat onze concurrenten zullen kijken. Aangezien we het nog niet hoeven te tonen, doen we dat ook lekker niet." Het lijkt een logische beslissing, aangezien de vloer een van de delen van de F1-auto's is waar de teams veel tijd hebben verloren door de nieuwe reglementen. "Als je een auto trager wilt maken, wat in feite de bedoeling was van de reglementaire wijzigingen, is het wijzigen van de vloer veruit de gemakkelijkste en goedkoopste manier om je doel te bereiken", aldus Allison. "De vloer is zo'n belangrijk aerodynamisch onderdeel dat kleine geometrische veranderingen tot grote prestatieverminderingen leiden. Toen de regels eenmaal waren vastgesteld, was het onze taak om uit te zoeken hoe we de verliezen die de wijzigingen met zich meebrachten, konden compenseren." Vorig jaar verraste Mercedes met de introductie van het DAS-systeem, dat per 2021 verboden is. In Bahrein zal duidelijk worden of en met welke revolutionaire ideeën de kampioenen dit jaar aan de start van het seizoen verschijnen.
Meest gelezen