Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule E

Nederlanders stellen opnieuw teleur in E-Prix Japan, Gunther wint

Een week voor de Formule 1 Grand Prix werd in de straten van de grootste metropool ter wereld, Tokio, de E-Prix van Japan verreden.

Rowland Tokyo
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Simon Galloway / Formula E

Het was Oliver Rowland die voor het team van Nissan de E-prix in thuisland Japan vooraan mocht aanvangen, terwijl de rondetijd van kampioenschapsleider Nick Cassidy werd geschrapt vanwege een technische overtreding. Nyck de Vries startte op plek 12, zijn beste kwalificatieresultaat van dit seizoen, en Robin Frijns startte vanaf P10.

Rowland had een goede start en wist de leiding te behouden ten opzichte van Edoardo Mortara, die op zijn beurt weer beter weg was dan Maximilian Gunther. In de beginfase van de race was het vooral strijd om de derde positie, die Jake Dennis maar wat wilde afpakken van Gunther. Sergio Sette Camara had een teleurstellende start: hij viel terug van P4 naar P8.

Gevechten tot het einde

Een gele vlag ontstond in de zevende ronde nadat Jake Hughes zijn McLaren in de muur reed. Hij kon doorrijden, maar een goed resultaat was hiermee uitgesloten voor de Brit. Terwijl Rowland een gat wist te trekken, bleven de mannen achter hem dicht achter elkaar rijden.

Van de top zes was het Pascal Wehrlein die als eerste de attack mode nam en daarmee zijn vijfde positie wist te behouden. Mortara en Rowland pakten een ronde later, tegelijkertijd, de attack mode, terwijl Wehrlein druk in gevecht was met Dennis voor de vierde positie.

Gedurende ronde 13 ging leider van het veld, Rowland, gelijk voor de tweede attack mode. Toen moest hij zijn positie wel afstaan aan de Maserati van Gunther. Laatstgenoemde ging een ronde daarna voor de attack mode, waardoor de rangorde van de top 3 weer hersteld leek. Leek, want het was Gunther die het met de attack mode voor elkaar kreeg om Mortara in te halen voor de tweede positie. De Duitser had een flinke snelheid, en was ook aan het spieken bij Rowland.

Mitch Evans reed in ronde 18 schade na een mislukte inhaalactie, wat niet veel later voor een safety car zorgde omdat er een onderdeel van een voorvleugel op de baan lag. Een incident met Evans, De Vries en Lucas di Grassi resulteerde in een DNF voor de Nederlander en Di Grassi.

Ondertussen werd de baan weer vrijgegeven en Gunther had nog steeds veel snelheid. Hij wist Rowland voorbij te gaan en nam zo de leiding over. Hij ging voor een tweede attack mode en wist de leiding te behouden. Frijns kwam in de slotfase van de race in contact met Norman Nato (de Fransman kreeg hiervoor een straf van 5 seconden) en viel terug naar de tiende positie.

De strijd om de podiumplekken was tot en met het einde van de race spannend: Dennis en Felix da Costa streden fel om de derde plek, waarna Dennis als winnaar uit de bus kwam. Maar ook Rowland en Gunther waren in de laatste ronde nog in gevecht. Gunther trok uiteindelijk de zege naar zich toe, en Mortara werd na de race gediskwalificeerd vanwege incorrect energiegebruik en raakte daardoor zijn zesde positie kwijt.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China