Actieve aerodynamica is inmiddels gemeengoed geworden in de Formule 1. Een mooi voorbeeld is het DRS-systeem, waarbij de achtervleugel opengeklapt kan worden om meer topsnelheid te behalen en het inhalen te bevorderen. Vanaf 2026, als de reglementen flink worden gewijzigd, wordt actieve aerodynamica nóg belangrijker, een ontwikkeling waar Adrian Newey wel over te spreken is.
"Ik maak me er geen zorgen over", vertelt Newey tegen Motorsport.com. "De verhoogde actieve aerodynamica is vooral bedoeld om het gebrek aan energie in de motor te compenseren, maar ik denk niet dat dat slecht is. Het is duidelijk een goed doel om de aerodynamische efficiëntie van een auto te verbeteren. En waarom zou actieve aerodynamica daar geen onderdeel van mogen zijn?"
Anderen bekeken ook:
"Een koper in de winkelstraat wil zich met dit soort dingen associëren"
Newey legt uit dat het fenomeen ook voor straatauto's wordt gebruikt. "Het is tenslotte onderdeel geworden van straatauto's. Er zijn veel auto's met spoilers die op en neer gaan op de achterklep, dus waarom zouden we dat niet in de autosport hebben? Actieve aerodynamica kreeg alleen een slechte naam toen vleugels eraf vielen in de jaren '60."
"De Formule 1 is doorgaans een goede raadgever om dingen op straatauto's populair te maken", vervolgt Newey zijn verhaal. "Dat is bijvoorbeeld vroeger ook het geval geweest met remschijven en recentelijk zagen we dat ook bij sportauto's met koolstofvezel. Een koper in de winkelstraat wil zich met dit soort dingen associëren, dus actieve aerodynamica moet de toekomst van straatauto's worden. Ik denk dat het gepast is voor de Formule 1 om die kracht te laten zien."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!