Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Adrian Newey

Newey onthult groot RB20-dilemma bij Red Bull: "Weten het gewoon niet"

De nog te onthullen RB20 volgt dit seizoen bij Red Bull de statistisch gezien beste F1-auto aller tijden op. Maar topontwerper Adrian Newey weet niet of het team de juiste richting heeft gekozen.

Newey Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Nog twee weken en dan zal de nieuwe wagen van Max Verstappen en Sergio Perez onthuld worden. In hoeverre zal de RB20 anders zijn dan de megadominante RB19? In 2023 won Red Bull met die RB19 21 van de 22 races, scoorde het 860 kampioenschapspunten en reden ze zichzelf de geschiedenisboeken in met een van de beste Formule 1-wagens aller tijden.

In zowel 2022 als 2023 genoot Red Bull een aanzienlijk snelheidsvoordeel ten opzichte van de rest van het veld, maar naarmate de teams de nieuwe regels meer onder de knie krijgen, wijst de geschiedenis uit dat teams dichter bij elkaar komen, omdat de achtervolgende teams een grotere winst kunnen boeken ten opzichte van het team dat zo dominant is. Zij slagen er namelijk vaak alleen nog maar in om een kleinere winst te boeken.

De RB20 wordt op 15 februari onthuld. Red Bull-topontwerper Adrian Newey laat in de Red Bull-podcast Talking Bull weten met welke dilemma's zijn team te maken kreeg: doorgaan met de ontwikkeling van het winnende concept of helemaal opnieuw beginnen.

'Derde evolutie van de wagen'

"De RB20 is echt een derde evolutie van de auto uit 2022", vertelt Newey in de podcast. "De auto van vorig jaar was een evolutie van de auto van 2022, met als belangrijkste punten de normale winterontwikkeling op het gebied van aerodynamica en een beter begrip van wat we met de ophanging moesten doen om de auto te verbeteren."

"We zijn in 2022 nooit onder de gewichtslimiet gekomen en de auto van dit jaar is de derde evolutie van die originele RB18. Wat we niet weten is of de derde evolutie te conservatief zal zijn, terwijl anderen misschien iets anders hebben gedaan. We weten het gewoon niet", zegt Newey vertwijfeld.

"Het is moeilijk en er is een soort gevoel van: 'moeten we een groep samenstellen die naar andere ideeën gaat kijken?' of blijven we de route volgen die we al hebben genomen? We hebben beperkte middelen - dus we kunnen niet alles doen, we kunnen niet alle opties bekijken. Dus we hebben gekozen voor de aanpak om verder te ontwikkelen wat we hebben en hopelijk is dat de verstandige en juiste beslissing."

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50 aan Free Spins

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Horner baalt van F1 naar FIA-sneer Verstappen