Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Newey: "Red Bull doet haar best om die twee ballen hoog te houden"

De balans vinden tussen goed blijven presteren in 2021 en een goede auto klaarzetten voor volgend jaar is als jongleren in het circus. Red Bull-ontwerper Adrian Newey legt uit hoe hij en het team alle ballen hoog proberen te houden.

De zomerstop biedt teams en coureurs de gelegenheid om de batterijen weer op te laden voor de tweede seizoenshelft en uit te kijken naar alles dat nog komen gaat. Daar hoort natuurlijk ook al het seizoen 2022 bij, waarin de reglementen op de schop gaan en de Formule 1-auto's drastisch veranderen. Het betekent dat teams nu voor een moeilijke keuze staan: in hoeverre blijven zij de auto van dit jaar nog doorontwikkelen ten koste van de wagen van 2022? Adrian Newey, de Chief Technical Officer van Red Bull, noemt het in de Talking Bull -podcast van het team een 'jongleer-act'. "De tweede seizoenshelft is een zware last voor het team wat betreft reizen en de tijd die het van huis is. Ook is het zwaar voor de fabriek wat betreft het verbruik van onderdelen. De laatste twee races hebben daar met alle schade na de crashes ook aan bijgedragen", zegt Newey refererend aan de crashes op Silverstone en de Hungaroring. "Maar de hoeveelheid resterende races verandert de ontwikkeling van de auto niet", vervolgt de ontwerper. "De grote uitdaging is dat we volgend jaar die gigantische reglementswijziging hebben, de grootste sinds 1982", waarbij Newey refereert aan de nieuwe regel die F1-auto's destijds verplichtte om een vlakke bodem te hebben tussen de binnenste raaklijn van de banden. Het is dus volgens Newey een ontzettend grote verandering waarbij alleen de power unit hetzelfde blijft. "De rest wordt allemaal anders. Op dit moment zitten we - net als alle andere teams natuurlijk - in een soort balanceer-act tussen de auto van dit jaar blijven ontwikkelen waarmee we hopelijk een gooi naar het kampioenschap kunnen doen." "Maar tegelijkertijd kunnen we ons niet volledig daarop concentreren en volgend jaar maar negeren. We doen ons best om die twee ballen hoog te houden, terwijl we ook moeten omgaan met de budget cap wat inhield dat we het team op bepaalde gebieden moesten verkleinen."

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel