Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Nieuwe Formule 1-regels tegen porpoising wederom een stap dichterbij

De FIA-president heeft alle F1-coureurs en -teambazen uitvoerig gesproken en is tevreden met het resultaat. De nieuwe regels voor 2023 zullen worden opgestuurd naar het hoogste FIA-orgaan, dat deze onder het mom van veiligheid alleen hoeft te bevestigen.

Verstappen Russell Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages
Porpoising. Menig F1-fan kan het woord niet meer uitstaan, maar toch zijn we er nog niet klaar mee. Het fenomeen waarbij de auto's al stuiterend over het asfalt rijden kwam dit jaar voor vele teams als een verrassende bijwerking van de nieuwe F1-regels.

Het ene team had het beter onder controle dan het ander team, maar de FIA zag in Azerbeidzjan beelden waar het niet blij van werd en besloot in te grijpen. Vanaf de eerstvolgende GP in België, eind augustus, treden er nieuwe regels in werking en kunnen F1-bolides uit de wedstrijd worden genomen als deze te veel stuiteren.

15 millimeter

Het is een tijdelijke oplossing, waarna er in 2023 een nieuwe set regels in zullen gaan om porpoising hopelijk voorgoed te verbannen uit de Formule 1. De FIA wilde onder het mom van veiligheid de rijhoogte van de bolides met 25 millimeter verhogen. Dat schoot bij sommigen in het verkeerde keelgat, omdat het een hele grote verandering zou zijn.

Red Bull was een van die teams die er niet blij mee was, terwijl Mercedes de voorgestelde veranderingen aanmoedigde. De FIA kon de wijzigingen eenzijdig doorvoeren als het dat wilde, zonder toestemming van de teams, omdat het over de veiligheid ging, maar toch ging het op zoek naar een compromis.

Die werd gevonden: 15 millimeter in plaats van 25 millimeter, zo kon RacingNews365 eerder deze week onthullen. "Het is een compromis waar we mee moeten dealen en waar we een oplossing voor moeten vinden. Daar zijn we de afgelopen jaren goed in gebleken, dus deze uitdaging moeten we ook maar gewoon tackelen", zo liet Red Bull-teambaas Horner aan deze website weten.

Regels naar het WMSC

FIA-president Mohammed ben Sulayem voerde in het proces gesprekken met alle twintig Formule 1-coureurs en de tien teambazen en kan nu trots melden dat de laatste puntjes op de i zijn gezet en de regels worden doorgestuurd naar het World Motor Sport Council.

Dit hoogste FIA-orgaan kan deze regels middels een stemming bevestigen en dan zullen ze inderdaad worden opgenomen in het regelboek voor 2023. Een weg terug is er dan niet meer en dus zullen de tien F1-teams weer terug naar de tekentafel moeten voor hun bolides van het komende seizoen.

In theorie zou het WMSC ook nog kunnen besluiten om de regels af te wijzen en dan zal het gehele proces weer opnieuw in gang moeten worden gebracht, maar de kans dat dat gebeurt is zeer klein.

Ook interessant:

Verstappen heeft daar de mokerslag aan Ferrari uitgedeeld

De zomerstop is ingegaan, maar de Formule 1-podcast van RacingNews365 gaat vrolijk door! In de eerste zomerspecial van de podcast blikken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de eerste seizoenshelft. Beluister hem hieronder!

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen George Russell

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

28 reacties

Viaplay
x
Tijdschema Afwijkend tijdschema Formule 1 GP Singapore 2022