Natuurlijk, een jongen als George Russell zegt geen nee tegen de kans om voor Williams te rijden en daarmee in de Formule 1. Ook Robert Kubica zou nooit voor een kwakkelend team als Williams hebben gekozen in de tijd dat hij op de toppen van zijn kunnen presteerde. Williams is niet meer het topteam van weleer, niet meer de subtopper van weleer, niet meer de middenmotor van weleer, maar een regelrechte aanfluiting voor de Formule 1. Het team slaagde er niet in om op tijd in Barcelona te arriveren voor de wintertests en toen het eenmaal wel een auto uit één stuk op de baan wist te brengen, moest er voorzichtig worden omgesprongen met het materiaal, aangezien reserve-onderdelen schaars waren. Een probleem waar Williams overigens gedurende het hele seizoen mee zou blijven kampen. De verwachtingen waren echter al niet al te hoog gespannen aan het begin van het seizoen. Het jaar 2018 was geen onverdeeld succes en dus was het bescheiden doel het boeken van progressie. Kubica benadrukte na de eerste wintertests dat men realistische doelen moest blijven stellen, met andere woorden, hij zag de bui al hangen. Met één punt in 2019 tegenover zeven punten een jaar eerder is van progressie geen sprake. Sterker nog, op enkele circuits was de auto van dit jaar, die niet langer gesierd werd door Martini-reclame, langzamer dan in 2018. Heel af en toe kon de talentvolle George Russell er mee stunten door in Q1 bijvoorbeeld nog iemand meer achter zich te houden dan zijn teamgenoot alleen.
Want Russell was Kubica in alle opzichten de baan. Helaas voor hem blijkt dat niet uit de WK-stand, aangezien het ene puntje toch echt op naam staat van de Pool. Kubica wist in de verregende GP van Duitsland het hoofd boven water te houden, terwijl Russell juist daar een zeldzame fout maakte. Was het dan alleen maar kommer en kwel? Nee, niet alleen maar. De pitcrew van Williams is de op één na beste uit de paddock, aangezien enkel Williams in de buurt komt van de bliksemsnelle pitstoptijden van Red Bull. De FW42 was bovendien betrouwbaar. Pas in Singapore viel er voor het eerst een Williams uit. Maar met een betrouwbare auto alleen kom je nergens, evenals met een illustere teamnaam als Williams. De naam die ooit respect inboezemde staat tegenwoordig synoniem voor hekkensluiter. Williams zal er opnieuw een hele zware dobber aan hebben om het tij in 2020 te keren. Eindcijfer Williams: 3,5 Kan Max Verstappen volgend jaar met Red Bull een gooi doen naar de titel? Het panel van de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, bestaande uit autocoureurs Tim en Tom Coronel evenals F1-journalist Ruud Dimmers, sluit het niet uit.
Meest gelezen