Het design van de Formule 1-wagens zal drastisch veranderen, maar onderdelen zoals het stuur en de rempedalen verschillen weinig van wat de Formule 1-coureurs gewend zijn. In gesprek met onder meer RacingNews365 legt de McLaren-coureur uit dat hier het probleem voor het komende seizoen niet zal liggen, maar misschien wel in de dingen die wel volledig anders zullen zijn. Veel onderdelen in de auto's zijn nog hetzelfde, maar verder zal de auto anders zijn. Ik heb geen idee hoe dat zal worden en of ik daar heel goed mee kan omgaan of juist problemen ga krijgen." Norris vreest dus niet dat hij ineens weer op zoek moet naar een nieuwe manier van remmen en insturen, maar verwacht wel dat de coureurs hun rijstijl aan zullen moeten passen. "Dat zal hetzelfde zijn voor iedereen", legt de Brit uit. "Iedereen zal zich aan moeten passen. Geen enkele coureur zal de rijstijl hebben waarmee je zomaar in de auto van komend seizoen kan stappen en hetzelfde kan doen als. Er zullen wat aanpassingen nodig zijn."
Veel vraagtekens bij besturen 2022-bolide
Het aanpassen aan de 2022-bolide zal voor de een gemakkelijker zijn dan voor de ander, zo voorspelt Norris. "Ik ben niet nerveus of zenuwachtig, maar ik heb wel een aantal vraagtekens geplaats bij hoe de auto zich zal gedragen. Zal ik een rijstijl nodig hebben die gunstig is voor mij en waar ik me goed bij voel? Of moet ik mij aan gaan passen? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar." De nieuwe generatie F1-bolides zal qua aerodynamica minder gedetailleerd zijn dan de auto's van de voorgaande jaren. Het doel hiervan is om verstoorde luchtstromen achter de bolides te beperken, waardoor coureurs elkaar beter kunnen volgen en inhalen makkelijker wordt. Door het versimpelde aerodynamische pakket kunnen de bolides wat instabieler zijn, waardoor de coureurs zich aan moeten passen aan de nieuwe karakteristieken.
Meest gelezen