Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China GP China

Start race
01 d 16:36:01
1 HAM 1:30.849
2 VER 1:30.867
3 PIA 1:30.929
Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Lando Norris

Norris stipt significant McLaren-probleem aan: "Extreem moeilijk"

Lando Norris had een erg sterk eerste weekend dit jaar, maar dat betekent niet dat het allemaal perfect is bij McLaren. Volgens Norris heeft de auto namelijk met een vrij fundamenteel probleem te maken.

Norris Bahrain test day 3
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het seizoen startte geweldig voor McLaren. Het team had de volledige eerste startrij te pakken tijdens de kwalificatie, Lando Norris pakte de overwinning en de snelste ronde, en lange tijd leek het erop dat ze zelfs voor een 1-2-finish zouden gaan. Dat viel helaas weg doordat Oscar Piastri in de slotfase van de baan vloog en het uiteindelijk moest doen met een negende plaats.

Het lijkt alsof McLaren alles helemaal op orde heeft. Norris kan zich daar echter niet in vinden. Wanneer hem gevraagd wordt of er nog iets te verbeteren valt, antwoordt de coureur resoluut. "Als coureur zoek je altijd de grens op van wat de auto kan, dus je bent altijd op zoek naar dingen die toch nog beter kunnen", vertelt Norris aan onder andere RacingNews365. "De auto presteert goed, maar hij is extreem moeilijk te besturen. We weten dat in de regen bijvoorbeeld Max net zo snel was als wij. In de droge omstandigheden waren wij beter. Dus we moeten de auto een beetje meer voorspelbaar maken en iets comfortabeler. Maar inderdaad, over de hele linie kan ik niet klagen."

Dat comfortabele komt later ook nog weer ter sprake. "De auto past nog steeds niet echt bij mijn rijstijl", onthult Norris. "Op dit punt heb ik in feite geaccepteerd dat ik geen auto kan krijgen die perfect bij mij past. Ik probeer niet meer te vragen voor wat ik exact wil en ben meer bereid om te doen wat nodig is om de auto sneller te maken. Ik weet dat het een auto is die lastig te besturen is, maar hij is overduidelijk een stap beter dan die van vorig jaar. Mijn taak is om te rijden in wat ik krijg, daarvoor zit ik hier uiteindelijk. Dat is ook waarom McLaren mij wilde, omdat ze geloven dat ik dat beter kan dan de anderen."

Waar gaat het mis?

Wat zijn nou dan precies die punten waar deze auto zo moeilijk in is? "Sommige elementen passen niet bij de manier waarop ik rij. Het ligt mij bijvoorbeeld niet wat betreft het inzetten van de bochten en het remmen. In die opzichten is de auto vrij zwak naar mijn idee, dus dat vind ik niet fijn. Maar tegelijkertijd heeft het ook te maken met dat ik mijn rijstijl ieder jaar een beetje aan moet passen, want deze auto is heel anders dan hoe de McLaren een paar jaar geleden was. Dat is duidelijk, want toen stonden we achteraan en nu staan we vooraan."

McLaren is niet het enige team dat deze afweging moet maken. "Sommige andere teams hebben ook al gemeld dat je best kan proberen om een auto te maken die betere hoogtepunten heeft. Dus dan is je piek beter, maar is hij ook moeilijker om te besturen en slechter in winderige omstandigheden. Of kies je ervoor om die piek een beetje af te vlakken en een betere all-round auto te maken? En je moet dan spelen met de balans, want het is nogal moeilijk om beide kanten goed te doen. Je moet echt kiezen welke richting je in wil gaan."

Die keuze is bijvoorbeeld wat aan de grondslag ligt van de Red Bull van dit jaar. Technisch directeur Pierre Wache heeft meerdere keren aangegeven dat de piek van de auto van Max Verstappen wat minder hoog ligt, vooral zodat hij beter bruikbaar is in de verschillende omstandigheden.

Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in China, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Karrenmaar

    Max was vorig jaar veel sneller in de regen. Dat komt door Max. Als je nu net zo snel als Max bent in de regen, dan is je auto dus veel sneller.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_cs.png

    Regenracer

    Hij heeft inderdaad veel geleerd vorig jaar van Verstappen 😉

x
Red Bull Data tonen aan: Verstappen profiteert van cruciale Red Bull-aanpassing