Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Esteban Ocon

Ocon: "Doe mij maar gravel naast de baan"

Esteban Ocon moest dit seizoen vanuit een rol als derde rijder toekijken hoe zijn concurrenten de strijd met elkaar aangingen. De Fransman stond dan langs de zijlijn, hij leerde gedurende het jaar veel bij, maar zag ook dat er veel onduidelijkheid is in de Formule 1 wat betreft de track limits. Volgens het jonge talent kan dat echter eenvoudig worden opgelost.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Renault

"Doe mij maar gravel naast de baan", zo antwoordt Ocon direct duidelijk als hem door Sky Sport Italia gevraagd wordt naar de asfaltstroken naast de baan. "Wanneer je naast de baan gravel plaatst dan wordt alles in een keer een heel stuk duidelijker voor iedereen. Op het gravel verlies je namelijk automatisch tijd en hoef je iemand dus ook niet meer te bestraffen", aldus de logische gedachtegang van de toekomstig Renault-coureur.

De voormalige Formule 3-kampioen liet daarnaast weten uit te kijken naar volgend seizoen: "Het was moeilijk om dit seizoen langs de kant te staan, want een coureur wil natuurlijk het liefst altijd racen. Ik ben echter heel blij dat ik een zitje heb voor de komende twee jaar bij het team van Renault en ik kijk er dan ook naar uit om volgend seizoen weer op de F1-grid te staan."

Het drieëntwintigjarige talent kijkt er vooral naar uit om weer op de banen van Suzuka en de Hungaroring te racen, dat zijn volgens Ocon namelijk de mooiste circuits van het seizoen. "Mijn favoriete banen zijn Suzuka en de Hungaroring. Op beide banen hoef je namelijk niet veel te remmen en zit je telkens in een snelle flow, daar kan ik echt van genieten. In mijn ogen kun je op die circuits als coureur zijnde dan ook echt het verschil maken."

Ocon eindigde nog nooit op het podium tijdens een Grand Prix, maar toch heeft dat zijn voorkeur boven een poleposition: "Als ik mag kiezen tussen een pole en een podiumplek dan kies ik direct voor de podiumplek. Het draait namelijk om de race, al kun je in een kwalificatie-sessie natuurlijk ook écht genieten van de wagen. Ik rijd bijvoorbeeld graag met een voorkant van de wagen die goed ligt en fijn instuurt, daar kun je het verschil mee maken tijdens een kwalificatierun."

Ocon moet nog even geduld hebben voordat hij weer een Formule 1-race mag rijden, de Grand Prix van Australië staat namelijk pas halverwege maart 2020 op de kalender.

Beluister hieronder de nieuwste Formule 1-podcast met autocoureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel.

7 reacties

    Breaking Zo werkt een crashtest in de Formule 1