Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Aston Martin

Ogen Aston Martin geopend door recente aanwinst: "Nieuwe trucjes"

Aston Martin bezet momenteel de teleurstellende zevende plaats bij de constructeurs met slechts 10 punten, allemaal bij elkaar gereden door Lance Stroll. Toch gloort er weer meer hoop. De hoop van puzzelstukjes die op hun plek beginnen te vallen.

Alonso
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Kijk naar de WK-stand en je zou kunnen zeggen dat Aston Martin een team in verval is. Twee jaar geleden reeg Fernando Alonso immers de podiumplaatsen aan het begin van het seizoen aaneen, maar nu weet hij nog de nul te houden. Teamgenoot Lance Stroll pakten twee handen vol aan punten, maar het houdt niet bepaald over voor de formatie uit Silverstone.

Toch is er goed nieuws te melden en is het niet voor dit jaar, dan toch zeker voor volgend jaar. De nieuwe windtunnel, één van de paradepaardjes van Aston Martin, samen met onder andere het aantrekken van Adrian Newey en het veiligstellen van een Honda-fabrieksdeal, is operatief. En die windtunnel begint nu zijn vruchten af te werpen, nadat hij half maart in gebruik is genomen.

"We hebben de overgangsperiode naar deze windtunnel volledig doorlopen en de eerste onderdelen die het resultaat zijn van deze windtunnel gaan we in de komende paar races zien", zo vertelt teambaas Andy Cowell tegen F1.

Voorheen maakte Aston Martin op huurbasis gebruik van de windtunnel van Mercedes, waardoor men de resultaten uit de nieuwe windtunnel nog moet leren duiden: "Mensen vragen vaak hoe je de tijd weet als je twee horloges draagt. Hoe bepaal je de aerodynamische werking van iets, als je de ontwikkeling hebt gedaan in de ene windtunnel en dan overstapt naar de andere?"

Dat is niet eenvoudig, weet Cowell nu: "De twee windtunnels zullen je nooit exact hetzelfde vertellen, maar we genieten van de nieuwe installatie. Het heeft voor ons de ogen geopend met betrekking tot enkele karakteristieken. En het heeft voor ons de ogen geopend voor wat betreft nieuwe trucjes."

En nu ze de windtunnel hebben, willen ze hem ten volle benutten ook, met het oog op 2026, maar dus ook nog met het oog op 2025: "We moeten nu werk verzetten. De nieuwe tool verschaft ons een betere blik op zaken, en daar moet je dan mee aan de slag."

"Je moet de vormen aanpassen en volwaardige onderdelen maken om mee te nemen naar het circuit om ze daar aan een test te onderwerpen. Met dat proces zijn we bezig. We genieten daarvan en we kijken er naar uit om de auto er sneller mee te maken."

Ook interessant:

Na een weekje rust gaat het Formule 1-circus weer vrolijk verder met de race in Miami. Kan Red Bull hetzelfde doen als McLaren vorig jaar deed? Bovendien moet Max Verstappen in de komende races hopen op een succesvolle upgrade. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het allemaal in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
F1-verbod Nee, het zit er niet meer in voor Vettel