Alhoewel de achterstand van Lewis Hamilton op Max Verstappen 24 seconden was, wist Mercedes een mooie tweede en derde plek te veroveren tijdens de Grand Prix van Spanje. Bij de Silver Arrows was men daar blij mee en men hoopt de roerige tijden nu achter zich te kunnen laten. In de nieuwste RN365 F1-podcast wordt besproken of Mercedes de nieuwe grote uitdager is van Red Bull. F1-analisten Ruud Dimmers en Tom Coronel zijn het er over eens dat de update een goede lijkt te zijn, maar of Mercedes nu definitief de stijgende lijn in heeft gezet, dat durft eerstgenoemde in tegenstelling tot Coronel nog niet met zekerheid te zeggen. "Mercedes heeft een mooie upgrade meegenomen en toch wel geprofiteerd van het falen van Aston Martin", zo trapt Dimmers het bal af. Coronel valt hem in de rede. "In de race had Alonso de snelheid ook niet. Dat is dus een beetje zoeken naar waarom wel of waarom niet. Ik zie het anders: ik zie gewoon dat Mercedes een serieus stapje heeft gemaakt. Dat is het grootste probleem voor Aston Martin."
Stijgende lijn
Coronel vindt het dapper dat Mercedes na ruim een jaar de knoop door heeft durven te hakken en heeft besloten om het over een andere boeg te gooien. Hij prijst die keuze. "Wat ik vorig jaar en aan het begin van dit seizoen sneu vond voor Mercedes, is dat ze op een gegeven moment een keuze moesten gaan maken. Dat doet even pijn, maar ze hebben die beslissing wel genomen. Nu zie je dat de lijn weer stijgende is, en dan wordt het weer leuk. Dan ga je voorzichtig weer de concurrentie opzoeken in plaats van dat je veldvulling bent." Alhoewel Dimmers het er mee eens is dat Mercedes het tweede team is achter Red Bull, wil hij zeker nog niet roepen dat de stijgende lijn is ingezet. Hij en Coronel kunnen het er niet over eens worden. "Het moet nog blijken of echt een stijgende lijn is", vervolgt hij, alvorens Coronel inhaakt: "Hoezo niet? Die feiten heb je in Spanje toch gekregen!?" Dimmers verklaart zich nader. "Als je kijkt naar vorig jaar: de eerste races waren ze nergens, Hamilton werd in Saoedi-Arabië tiende, maar in de tweede helft van het seizoen werden ze beter. In Nederland streed Max met Hamilton en in Brazilië won Mercedes zelfs! Begin dit jaar zag je echter weer hetzelfde. Ze stonden er aan het begin niet bij en komen er nu beter bij. Daarnaast zie je dat Aston Martin steeds verder naar achteren gaat en over Ferrari hoeven we het eigenlijk niet eens te hebben. Mercedes is voor mij wel het tweede team, maar ik denk dat we het pas richting de zomer gaan zien. Nu is het eenmalig." Het heeft volgens hem ook te maken met de andere concurrenten die verder wegzakken. "Je hebt Alonso die heel voortvarend begonnen is, maar bij zo'n team zie je toch vaker dat ze net wat verder terugzakken. Ferrari is gewoon nergens, het hele afgelopen weekend ook weer niet. Je ziet het ook aan Checo Perez: de eerste races werd hij makkelijk tweede in de Red Bull, terwijl je nu ziet dat hij worstelt om dat tempo te pakken en er voorbij te komen."
Stoer
Hoe dan ook, volgens Coronel was het altijd al duidelijk dat Mercedes het enige team zou zijn dat een echte bedreiging kon gaan vormen voor Red Bull. "Kijk naar de laatste tien jaar, de historie, dan weet je dat de bedreiging van maar een team kan komen: Mercedes. Ten eerste door de motor, ten tweede door de historie en niet te vergeten door de twee coureurs: het is een mix van alles." "Alles klopte eigenlijk, tot aan de zwakste schakel. Als je elke keer die zwakste schakel weet te vinden, dan kan je makkelijk groeien. De andere teams, die hebben niet een, maar drie, vier of vijf zwakke schakels. Als ze er net twee gevonden hebben, dan flikkeren er weer twee andere om. Nu zie ik bij Mercedes dat de positiviteit weer terug komt, de competitie komt weer terug. Laten we eens zien hoe makkelijk of hoe moeilijk, laat ik het zo zeggen, hoe moeilijk het is om bij Red Bull te komen. Dat maakt het wel heel stoer. Volgens mij stonden er twee Mercedessen op het podiums en niet twee Red Bulls", zo sluit de autocoureur af. De gehele podcast beluisteren? Dat kan hieronder in de audiospeler, of met beeld via YouTube .
Meest gelezen