Italiaanse media melden namelijk dat de ingebruikname van de state of the art nieuwe windtunnel vertraging heeft opgelopen. Officieel mogen de teams sinds januari van dit jaar aan de nieuwe bolide voor 2026 werken, maar het team dat nadrukkelijk zou hengelen naar de diensten van Max Verstappen heeft dus nog geen model in de windtunnel kunnen testen.
Grote vraag is echter of met dat wel had gedaan als die windtunnel wél al in gebruik was genomen. Immers, waarom zou je al een studiemodel (en dus een bepaalde denkrichting) in de windtunnel willen testen als de man die je als het grote genie binnen hebt gehaald nog nergens zijn zegje over kan doen.
Het is wellicht makkelijker om wat later (lees: nu, met twee maanden vertraging) met een zo blanco mogelijk vel papier op de klapper van Newey van start te gaan dan dat je eerst een al compleet uitgedacht concept moet evalueren om dat vervolgens bij te sturen of zelfs volledig naar de prullenbak te verwijzen.
Het is voor Aston Martin nu wel zaak om de windtunnel zo snel mogelijk wél operationeel te hebben, zodat Newey alle tools aan kan wenden die hij tot zijn beschikking heeft om met name in 2026 een dijk van een auto neer te zetten. Bij de 2025-bolide, en de doorontwikkeling daarvan, zal hij naar verluidt nauwelijks betrokken zijn.
Als Aston Martin daadwerkelijk Max Verstappen aan boord wil krijgen voor 2026, zal het dit seizoen al wat moois voor moeten kunnen leggen aan Verstappen, al is het maar op die voor Newey zo kenmerkende tekentafel.
Ook interessant:
Rondetijden zeggen niets tijdens de Formule 1-wintertest, maar toch zijn er wel wat conclusies te trekken. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk voorspellen in een kakelverse RacingNews365-podcast dat Max Verstappen en Red Bull het heel moeilijk gaan krijgen.
Als Feyenoord scoort tegen Inter, keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.
Claim jouw boostMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!