Met veel bombarie werd niemand minder dan Daniel Ricciardo in aanloop naar het seizoen bij het Renault-team gehaald. Samen met Nico Hulkenberg moest de Australiër in de RS19 het gat naar de top drie teams verder weten te dichten. Althans, dat was de doelstelling die in de fabriek in Enstone, Engeland, was gesteld door Cyril Abiteboul en co. Daar waar de Franse équipe het gat naar de drie absolute teams in 2019 hoopte te dichten, zo werd het het verschil in de praktijk alleen maar groter. Vorig seizoen zette Renault haar stijgende lijn gestaag voort, maar dit seizoen stokte de progressie. Integendeel, klantenteam McLaren streefde Renault voorbij en pikte de vierde plaats in de pikorde in, terwijl Renault ternauwernood de vijfde plek in het kampioenschap veilig stelde. Het leidde een flinke reorganisatie in. Verschillende prominenten op de aerodynamische afdeling van het team werden op straat gezet of verplaatst, waarna er bij de andere teams mensen werden weggeplukt om de vrijgekomen posities op te vullen en beter uit te voeren. Aan de Renault-krachtbron lag het dit seizoen namelijk niet. Tijdens de Grands Prix waar motorvermogen een grote rol speelde was Renault namelijk vrijwel steevast in de top tien te vinden. Abiteboul bombardeerde verkondigde vol trots dat zijn Franse krachtbron de 1000pk had aangetikt en het samen met Ferrari boven de concurrentie uitstak. Verder viel er echter weinig te genieten van de geel zwarten. Het moet beter. Praatjes vullen ook bij Renault geen gaatjes, zo bleek dit seizoen. De podiumplekken voor 2020 zijn na een teleurstellend seizoen door iedereen die binnen Renault realistisch is eigenlijk al uit het hoofd gezet. Samen met Ricciardo en Esteban Ocon, die terug is van weggeweest, begint Renault volgend jaar weer helemaal opnieuw, om zo in 2021 te kunnen schitteren. Eindcijfer Renault : 5 Luister hieronder naar de laatste F1-podcast van RacingNews365 van dit seizoen, waarin uitgebreid wordt teruggeblikt op het afgelopen seizoen door autocoureurs Tim en Tom Coronel, Formule 1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen