Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug

F1-stand

  • 1 HAM 107
  • 2 VER 77
  • 3 BOT 73
VT1 vr 14 aug 11:00 12:30
VT2 vr 14 aug 15:00 16:30
VT3 za 15 aug 12:00 13:00
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Renault F1 team

Ook in 2019 vulden de Renault-praatjes geen gaatjes

Het seizoen van Renault was er niet een om over naar huis te schrijven. Ja, de Franse renstal eindigde weliswaar bij de beste vijf teams, maar vergeleken met de ambities die het team had, mag het niks anders dan zwaar teleurgesteld zijn in zich zelf.

Met veel bombarie werd niemand minder dan Daniel Ricciardo in aanloop naar het seizoen bij het Renault-team gehaald. Samen met Nico Hulkenberg moest de Australiër in de RS19 het gat naar de top drie teams verder weten te dichten. Althans, dat was de doelstelling die in de fabriek in Enstone, Engeland, was gesteld door Cyril Abiteboul en co.

Daar waar de Franse équipe het gat naar de drie absolute teams in 2019 hoopte te dichten, zo werd het het verschil in de praktijk alleen maar groter. Vorig seizoen zette Renault haar stijgende lijn gestaag voort, maar dit seizoen stokte de progressie.

Integendeel, klantenteam McLaren streefde Renault voorbij en pikte de vierde plaats in de pikorde in, terwijl Renault ternauwernood de vijfde plek in het kampioenschap veilig stelde. Het leidde een flinke reorganisatie in.

Verschillende prominenten op de aerodynamische afdeling van het team werden op straat gezet of verplaatst, waarna er bij de andere teams mensen werden weggeplukt om de vrijgekomen posities op te vullen en beter uit te voeren.

Aan de Renault-krachtbron lag het dit seizoen namelijk niet. Tijdens de Grands Prix waar motorvermogen een grote rol speelde was Renault namelijk vrijwel steevast in de top tien te vinden. Abiteboul bombardeerde verkondigde vol trots dat zijn Franse krachtbron de 1000pk had aangetikt en het samen met Ferrari boven de concurrentie uitstak. Verder viel er echter weinig te genieten van de geel zwarten.

Het moet beter. Praatjes vullen ook bij Renault geen gaatjes, zo bleek dit seizoen. De podiumplekken voor 2020 zijn na een teleurstellend seizoen door iedereen die binnen Renault realistisch is eigenlijk al uit het hoofd gezet. Samen met Ricciardo en Esteban Ocon, die terug is van weggeweest, begint Renault volgend jaar weer helemaal opnieuw, om zo in 2021 te kunnen schitteren.

Eindcijfer Renault: 5

Luister hieronder naar de laatste F1-podcast van RacingNews365 van dit seizoen, waarin uitgebreid wordt teruggeblikt op het afgelopen seizoen door autocoureurs Tim en Tom Coronel, Formule 1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel.

3 reacties