Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Aston Martin

Opvallend Aston Martin-onderdeel wordt al snel verbannen uit F1

Aston Martin deed de wenkbrauwen fronsen met het design van haar nieuwe achtervleugel, waardoor we plots toch weer zogeheten 'endplates' zagen, maar vanaf volgend jaar wordt dit design verbannen.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije viel de achtervleugel van Aston Martin op. Daar waar endplates in het nieuwe F1-tijdperk verboden waren, omdat deze ervoor zorgden dat vuile lucht in het pad van de achtervolgende auto werd gestuurd. Door een creatieve interpretatie van de regels wist Aston Martin daar een weg omheen te vinden.

De endplates die haaks op de horizontale ligger stonden, verdwenen, en het leek erop dat de nieuwe regels ze definitief hadden uitgebannen, aangezien ze enkel door vloeiende, draaiende lijnen gevormd mogen worden.

De aero-mensen van Aston Martin wisten echter een oplossing te vinden om toch een verticale endplate te creëren, zoals het altijd gaat door nauwkeurig naar de reglementen te kijken en naar hiaten te speuren. De vleugel draait als het ware terug om zo toch een haakse hoek
te creëren. Als gevolg daarvan voldoet de achtervleugel aan de reglementen en dus heeft de FIA de vleugel legaal verklaard."

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti

Schoorvoetend gaf de FIA toe dat de vleugel van Aston Martin aan de regels voldeed, waarna we de achtervleugel zagen verschijnen in Hongarije, Nederland en waarschijnlijk dit weekend in Singapore. In aanloop naar het volgende seizoen gaat de autosportbond het design echter verbannen, omdat deze volgens hen niet in de geest is met de regels. Artikel 3.2.1. van het technische reglement geeft de FIA namelijk de optie om eenzijdig die beslissing te maken.

De technisch directeur van Aston Martin, Andy Green, vertelt aan The Race dat dat naar voren is gekomen uit een discussie in de Technical Advisory Committee, waarin technische kopstukken van de Formule 1-teams samen met de FIA en de Formule 1 praten over de regels en mogelijke veranderingen. "Iedereen was het er over eens dat we de regels gaan veranderen, zodat dit soort ontwerpen in de toekomst niet meer mogelijk zijn. Dit jaar zal je daarom zo'n design voor het laatst zien", aldus de Brit van Aston Martin.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Aston Martin

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Singapore 2022 RN365 Nieuwsdossier

5 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'