Tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije viel de achtervleugel van Aston Martin op. Daar waar endplates in het nieuwe F1-tijdperk verboden waren, omdat deze ervoor zorgden dat vuile lucht in het pad van de achtervolgende auto werd gestuurd. Door een creatieve interpretatie van de regels wist Aston Martin daar een weg omheen te vinden. De endplates die haaks op de horizontale ligger stonden, verdwenen, en het leek erop dat de nieuwe regels ze definitief hadden uitgebannen, aangezien ze enkel door vloeiende, draaiende lijnen gevormd mogen worden. De aero-mensen van Aston Martin wisten echter een oplossing te vinden om toch een verticale endplate te creëren, zoals het altijd gaat door nauwkeurig naar de reglementen te kijken en naar hiaten te speuren. De vleugel draait als het ware terug om zo toch een haakse hoek te creëren. Als gevolg daarvan voldoet de achtervleugel aan de reglementen en dus heeft de FIA de vleugel legaal verklaard."
Schoorvoetend gaf de FIA toe dat de vleugel van Aston Martin aan de regels voldeed, waarna we de achtervleugel zagen verschijnen in Hongarije, Nederland en waarschijnlijk dit weekend in Singapore. In aanloop naar het volgende seizoen gaat de autosportbond het design echter verbannen, omdat deze volgens hen niet in de geest is met de regels. Artikel 3.2.1. van het technische reglement geeft de FIA namelijk de optie om eenzijdig die beslissing te maken. De technisch directeur van Aston Martin, Andy Green, vertelt aan The Race dat dat naar voren is gekomen uit een discussie in de Technical Advisory Committee, waarin technische kopstukken van de Formule 1-teams samen met de FIA en de Formule 1 praten over de regels en mogelijke veranderingen. "Iedereen was het er over eens dat we de regels gaan veranderen, zodat dit soort ontwerpen in de toekomst niet meer mogelijk zijn. Dit jaar zal je daarom zo'n design voor het laatst zien", aldus de Brit van Aston Martin.
Meest gelezen