De Red Bull RB20 gleed in zowel Zandvoort als Monza alle kanten op, iets wat zeker bij Max Verstappen in de eerste seizoenshelft bijna niet het geval was. Wat al wel duidelijk was geworden: de concurrentie heeft de ground effect-reglementen inmiddels ook door en daarmee is de dominantie van Red Bull verdwenen. McLaren lijkt momenteel de snelste wagen te hebben.
Daar waar Verstappen het hoofd nog boven water wist te houden in de eerste 14 races, was dat niet het geval bij zijn teamgenoot Sergio Perez. "Ik denk dat met Max' zijn rijstijl het probleem waarschijnlijk niet zo zichtbaar was. Maar met mijn rijstijl werd het allemaal veel duidelijker, waarschijnlijk sinds race nummer drie van het seizoen. De problemen werden erger en erger en nu lijkt Max een soortgelijk probleem te hebben."
Perez vervolgt: "Ik denk dat ze (het team, red.) me vanaf het begin hebben geloofd, maar ze hadden het gevoel dat het niet zo merkbaar was en dat Max er goed mee omging. 'Nee, het was niet zo'n probleem.' En het (de oplossing, red.) is iets dat beide coureurs zal helpen, maar zoals ik al eerder heb gezegd, zal het mij nog meer helpen, vanwege mijn rijstijl."
Bij het team van Red Bull kampen ze niet alleen met balansproblemen, maar ook met correlatieproblemen tussen de simulator en de gegevens op de baan. Dat lijkt ook langzaam beter te gaan. "Ik denk dat Monza een goed teken was van hoe de balans precies was. Dat was dus positief. Alleen tijdens de komende twee races is de correlatie normaal gesproken wat lastiger, dus laten we kijken wat we hier kunnen bereiken", zo ziet Perez de races in Bakoe en Singapore voor zich.
Daarbij zullen ook weer oude onderdelen worden gebruikt in Azerbeidzjan. "We gaan zeker dingen proberen om de problemen op te lossen. Maar zoals altijd is het in een weekend niet ideaal om dingen te testen. We zullen dingen uitproberen om het probleem tot op de bodem uit te zoeken", zo sluit de Mexicaan af.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!