Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Peugeot boekt vooruitgang tijdens zes uur race van Japan

Het FIA WEC-kampioenschap is springlevend met grote merken die strijden in het endurance-kampioenschap. Peugeot strijdt dit jaar met de opvallende 9x8 hybride wagens in het kampioenschap en ziet logischerwijs toe hoe men nog stappen moet maken om mee te kunnen strijden om de overwinningen.

Iedere beginfase van een race-project is er een met vallen en opstaan en dat geldt niet anders voor het ambitieuze endurance project van Peugeot. In de toekomst wil de welbekende Franse autoconstructeur de 24 uur van Le Mans winnen met de 9x8 hypercar, maar daarvoor moeten logischerwijs nog stappen gemaakt worden. Pas in juli van 2022 maakte Peugeot het officiële debuut met de 9x8 wagen tijdens de zes uur race op het circuit van Monza. Op het befaamde Italiaanse circuit maakte Peugeot echter een moeizame start mee en zag men beide bolides al vroegtijdig uitvallen. Tijdens de tweede race op het circuit van Fuji verliep de race al een stuk beter voor het Franse team. Na afloop van de race sprak RacingNews365 met Peugeot-coureur James Rossiter en technisch directeur van het project, Olivier Jansonnie.

Tijdens de mediasessie met Jansonnie laat de technisch directeur duidelijk zien dat hij het totaal plaatje overziet en vooral blij is met het feit dat beide bolides over de streep kwamen tijdens de zes uur van Japan. "Ik wil vooral het personeel van het team bedanken, zij hebben keihard gewerkt en dankzij hen zijn we met twee wagens aan de finish gekomen. Dat is belangrijk voor ons, want het laat zien dat we snel vooruitgang hebben geboekt op het gebied van de betrouwbaarheid. De pace was tijdens de eerste twee stints duidelijk in orde en dus kijk ik uit naar de volgende race in Bahrein. Daar kunnen we namelijk nog meer data binnen halen en dat is belangrijk in dit deel van ons project", aldus Jansonnie.

Daarnaast was Jansonnie ook blij het de Japanse fans die de race volgde: "Het is goed om na de Covid-periode eindelijk weer terug te zijn hier in Japan, waar de mensen de autosport omarmen. Het is fijn dat we ook hier de fans weer hebben kunnen verwelkomen."

Voormalig F1-coureur Rossiter keek met een tevreden blik terug op de zes uur race in Japan en is zelf zeer tevreden met de input die hij het team kan geven. "Ik denk dat vooral benadrukt mag worden over hoe belangrijk werk de mensen binnen ons team hebben geleverd. Als je namelijk kijkt naar de race op Monza van een aantal weken geleden en dan nu naar de race hier in Japan, is het duidelijk te zien dat we grote progressie hebben geboekt. Dat is precies naar waar we opzoek zijn en daarom wil ik de complimenten geven aan de mensen binnen het team", aldus Rossiter die graag in gaat op de vraag van RacingNews365 over wat zijn input is binnen het project van de Franse autofabrikant.

"Het is duidelijk dat ik hier met mijn ervaring op mijn plek ben. Ik kan het team namelijk van veel feedback voorzien doordat ik in verschillende wagens heb gereden gedurende mijn racecarrière en dat is een groot voordeel", aldus de Brit die met een overtuigende uitdrukking op het gezicht laat zien dat hij veel geloof heeft in het project van Peugeot.

De ervaren coureur werkt naast het Peugeot ook samen met het DS Formule E-team, waar hij het team helpt bij het ontwikkelen van de wagen. Voorlopig is Rossiter echter voornamelijk geconcentreerd op het Peugeot endurance project. Op 10 november staat de volgende race op het programma, op het circuit van Bahrein. Daar hoopt Peugeot stappen vooruit te maken en met twee bolides aan de finish te komen. Vanuit daar kan het Franse team in de winter verder werken om uiteindelijk in 2023 sterk voor de dag te kunnen komen tijdens de 24 uur van Le Mans.

Ook interessant:

Verstappen deelde Ferrari definitieve KO uit op eigen bodem

De Formule 1 Grand Prix van Italië zal bij veel Nederlanders lange tijd in het geheugen geheugen gegrift staan. Zo ook bij Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk, die hun hoed niet afnemen voor één Nederlander, maar voor twee Nederlanders. Dit en veel meer in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!

3 reacties

Viaplay
x
Live Perez behoudt overwinning in Singapore ondanks tijdstraf