Het huidige contract van Pirelli als bandenleverancier van de Formule 1 liep eigenlijk aan het eind van 2023 af, maar die overeenkomst is met een jaar verlengd. Dat werd op vrijdag bevestigd tijdens een bijeenkomst van de World Motor Sport Council. Dit jaar rijdt de Formule 1 voor het laatst met 13-inch banden, om volgend jaar 18-inch banden in te voeren in de Formule 1. Pirelli behoudt gedurende die transitie en de jaren erna dus de monopolypositie in de Formule 1. Het is ook hoe Pirelli het graag ziet. In een interview met RacingNews365 in februari gaf Pirelli nog aan het dat hebben van slechts één leverancier het beste is voor zowel de sport als de individuele teams. "Met een tweede fabrikant wordt het een heel ander spelletje, waarbij je min of meer dagelijks de banden aan het (door)ontwikkelen bent", aldus Mario Isola, eindverantwoordelijke voor Pirelli's Formule 1-project. "Het is ook duur voor de teams als ze mee moeten investeren in de ontwikkeling van de band van hun eigen leverancier. Dat is iets dat we, zeker in deze tijden met de coronapandemie, niet moeten willen. Men zet juist in op bezuinigingen en een budgetlimiet en dan is een bandenoorlog het laatste dat je nodig hebt."
Meest gelezen