De snelste strategie die Pirelli op papier heeft uitgedacht speelt Ferrari in de kaart. De Italianen denken dat starten op de zachte banden namelijk leidt tot de snelste route naar de finish, mits men na dertien stopt voor nieuwe softs om vervolgens na wéér dertien ronden de harde banden te selecteren. Ja, ook voor starters op de medium-compound is er een route naar de eindstreep, maar in theorie zou die net iet langzamer zijn. Men rijdt vijftien ronden tot aan de eerste pitstop, dan dertien ronden op de softs, om vervolgens ook de race uit te rijden op de hardst beschikbare compound. Max Verstappen behoort tot de groep mensen die op medium-banden start. Met de Nederlander weten we echter dat er rek zit in het aantal ronden waarop hij op een bepaalde compound kan rijden. Mogelijk slaat de Nederlander die tweede stint in zich geheel over om van medium te wisselen naar de harde band. Een nieuw setje softs heeft hij immers niet meer. Daarvoor moet de Red Bull-coureur zo'n 20 ronden rijden op de medium-compound en 32 ronden op de harde banden. Dat laatste deed nog niemand dit weekend, Carlos Sainz wist in de vrije trainingen echter al 25 ronden te rijden op de medium-banden. Mocht de banden echter nog veel sneller slijten dan gedacht, dan heeft Pirelli nog driestopper in gedachte. Drie runs op softs voor achtereenvolgens acht, elf en elf ronden moeten leiden naar een vierde en laatste stint op de harde banden.
Meest gelezen