Max Verstappen verraste vriend en vijand toen hij tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore de tweede startpositie wist te bemachtigen. Hij zal daarmee schuin achter zijn grootste concurrent, Lando Norris, op de startgrid verschijnen. De omstandigheden zijn natuurlijk uitermate gunstig voor de strijd in het rijderskampioenschap, maar Verstappen kan een overwinning toch ook niet helemaal uit zijn hoofd zetten.
Norris zal het hem echter niet makkelijk maken en dus heeft Verstappen mogelijk een ander trucje nodig om hem op weg te helpen. Zoals gebruikelijk kan de strategie een belangrijke rol spelen in het verloop van een wedstrijd, al lijkt Pirelli niet te rekenen op grote verrassingen. De coureurs klaagden tijdens de vrije trainingen en kwalificatie soms wel over de banden, maar de bandenfabrikant lijkt in alle gevallen toch in te zetten op een eenstopper.
De ideale strategieën van Pirelli spreken aardig voor zich. Voor de coureurs die op de medium-banden van start gaan, zal de ideale pit window tussen ronde 21 en 27 liggen. Met nog ongeveer veertig ronden te gaan is wisselen naar de harde band dan de enige optie, al kunnen de teams het volgens Pirelli ook omdraaien door op de harde band te starten. De coureurs die daarvoor kiezen zouden tussen ronde 36 en 42 naar binnen moeten voor een setje medium-banden.
De coureurs die op een set zachte banden van start gaan zullen een iets andere race rijden wat strategie betreft, want zij zullen hun set zachte banden tussen ronde 13 en 19 al om moeten wisselen, aldus Pirelli. Aangezien de race over 62 ronden verreden zal worden en er gerekend wordt op een eenstopper, lijkt de harde band de enige overgebleven optie voor coureurs die kiezen voor een start op de zachte banden. Met die set harde banden zou het namelijk mogelijk moeten zijn om de race uit te rijden.
De tekst gaat verder na de afbeelding.
Bandensets per coureur
Met de ideale strategieën van Pirelli in het achterhoofd valt het vooral op dat de coureurs van de topteams maar uit twee van de drie opties kunnen kiezen. Verstappen, Lando Norris, Oscar Piastri, George Russell, Lewis Hamilton en Charles Leclerc beschikken allemaal nog over een nieuw setje medium-banden en een nieuw setje harde banden, maar hebben geen setje nieuwe zachte banden meer over. Een eenstopper met zachte banden lijkt dus geen optie voor de zes heren, gezien bandenslijtage hier een belangrijk onderwerp zal zijn en een setje zachte banden in dat opzicht niet ideaal is.
Carlos Sainz en Sergio Perez zijn de enige coureurs van de vier topteams die nog wél een setje zachte banden ter beschikking hebben. Perez liep Q3 natuurlijk mis en Sainz kon niet aan een laatste run in Q3 beginnen na zijn crash, dus hebben de beide heren in dat opzicht een klein strategisch voordeel te pakken. De zachte band staat immers bekend als de snellere band, maar de slijtage zal in dat geval wel een stuk hoger zijn. Gezien de startposities van de beide heren (een P13 voor Perez en een P10 voor Sainz) kan het echter nooit kwaad om een extra optie achter de hand te hebben.
Bekijk hieronder de beschikbare banden per coureur.
Ook interessant:
Speel de RN365 F1 Bingo en win toffe prijzen
Maak de race in Singapore nu nog leuker met de RacingNews365 bingo en maak kans op toffe F1 prijzen zoals Verstappen schaalmodellen en caps.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!