Omdat Max Verstappen in de kwalificatie niet uit Q2 wist te geraken en daardoor niet verder kwam dan de elfde plaats in de klassering, mag de Nederlander zelf kiezen op welke banden hij de GP van Canada van start zal gaan. Verstappen ziet Carlos Sainz en Kevin Magnussen bovendien door penalty's voor zich wegvallen, waardoor hij de wedstrijd vanaf de negende stek aan mag vangen. De vrije bandenkeuze is een geluk bij een ongeluk voor de Red Bull-coureur. Door het warme weer wat tijdens de race wordt verwacht, is de zachte band volgens Pirelli namelijk erg kwetsbaar. De coureurs die op de softe banden starten worden daardoor al na ongeveer vijf ronden in de pitstraat verwacht voor een verse set rubbers. Verstappen gaf na de kwalificatie al aan dat hij waarschijnlijk op de mediumband van start zal gaan. Volgens Pirelli past die keuze perfect bij de op papier best mogelijke bandenstrategie in Montréal. Als we de bandenleverancier mogen geloven is de beste strategie namelijk beginnen op de mediumband en rond ronde 35 à 40 overschakelen naar een set harde banden. Tekst gaat verder onder de infographic
Een alternatieve éénstop-strategie, die wat langzamer is, is starten op de softband en na vijf tot acht ronden een pitstop te maken voor de harde band en daar de race op uit te rijden. Tot slot is er ook nog de mogelijkheid voor een tweestop-strategie, maar Pirelli benadrukt dat deze optie aanzienlijk langzamer. De minst trage tweestopper zou betekenen dat een coureur start op de soft, na vijf ronden overschakelt naar de medium en die na 32 ronden wederom inruilen voor een set nieuwe mediums. Check hieronder hoeveel verse en gebruikte banden Max Verstappen en consorten nog tot hun beschikking hebben tijdens de race.
Meest gelezen