Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli: "Groot voordeel voor Verstappen door vrije bandenkeuze"

Pirelli heeft net als voor elke Grand Prix de snelste bandenstrategieën op een rij gezet. Het mag geen verrassing worden genoemd dat de op papier snelste strategie op het Circuit Gilles Villeneuve een éénstopper is, aangezien de bandenslijtage van de hardere banden laag is. Dit speelt perfect in de kaart van Max Verstappen.

Omdat Max Verstappen in de kwalificatie niet uit Q2 wist te geraken en daardoor niet verder kwam dan de elfde plaats in de klassering, mag de Nederlander zelf kiezen op welke banden hij de GP van Canada van start zal gaan. Verstappen ziet Carlos Sainz en Kevin Magnussen bovendien door penalty's voor zich wegvallen, waardoor hij de wedstrijd vanaf de negende stek aan mag vangen. De vrije bandenkeuze is een geluk bij een ongeluk voor de Red Bull-coureur. Door het warme weer wat tijdens de race wordt verwacht, is de zachte band volgens Pirelli namelijk erg kwetsbaar. De coureurs die op de softe banden starten worden daardoor al na ongeveer vijf ronden in de pitstraat verwacht voor een verse set rubbers. Verstappen gaf na de kwalificatie al aan dat hij waarschijnlijk op de mediumband van start zal gaan. Volgens Pirelli past die keuze perfect bij de op papier best mogelijke bandenstrategie in Montréal. Als we de bandenleverancier mogen geloven is de beste strategie namelijk beginnen op de mediumband en rond ronde 35 à 40 overschakelen naar een set harde banden. Tekst gaat verder onder de infographic

Een alternatieve éénstop-strategie, die wat langzamer is, is starten op de softband en na vijf tot acht ronden een pitstop te maken voor de harde band en daar de race op uit te rijden. Tot slot is er ook nog de mogelijkheid voor een tweestop-strategie, maar Pirelli benadrukt dat deze optie aanzienlijk langzamer. De minst trage tweestopper zou betekenen dat een coureur start op de soft, na vijf ronden overschakelt naar de medium en die na 32 ronden wederom inruilen voor een set nieuwe mediums. Check hieronder hoeveel verse en gebruikte banden Max Verstappen en consorten nog tot hun beschikking hebben tijdens de race.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"