Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli hakt knoop door, dit zijn de banden voor 2026

Sinds 2022 levert Pirelli 18-inch banden aan de Formule 1. Waar er eind vorig jaar actief werd nagedacht om de banden vanaf 2026 weer te verkleinen, is dat plan nu van tafel. Pirelli zal ook in het nieuwe regelement blijven vasthouden aan de huidige generatie banden.

Pirelli Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Tegen het einde van 2023 kwam naar buiten dat de FIA en de Formule 1 actief aan het zoeken waren naar manieren om vanaf 2026 de F1-auto's significant lichter te maken. Een van de oplossingen die geopperd werd, was het verkleinen van de huidige 18-inch banden naar 16-inch banden. Onder meer technisch directeur van Mercedes, James Allison, was geen fan van het feit dat Pirelli en de Formule 1 zelf hier over na aan het denken waren. Hij was toen van mening dat de keuze bij de teams gelaten moest worden.

"Het is niet makkelijk om het gewicht te reduceren", zei hij vorig jaar tegenover onder meer RacingNews365. "Het is bijzonder lastig om technische regels te bedenken die de auto veel lichter maken. De manier om de auto lichter te maken, is denk ik door de gewichtslimiet te verlagen en het ons probleem te maken. Als auto's over de limiet gaan, dwingt ons dat allemaal om moeilijke beslissingen te nemen over wat we wel en niet in onze auto's stoppen. Niet iedereen is het eens met dat standpunt, maar het is denk ik de beste manier om gewichtsafname te realiseren", aldus Allison.

Tijdens de speciale test van Pirelli in Suzuka, werd er vooral gekeken naar de banden van volgend jaar. Mario Isola van Pirelli vertelt tegenover onder meer RacingNews365 over hoe deze test is gegaan: "We wilden een laatste hand leggen aan de bandenconstructie die nodig is voor 2025. We weten hoe de teams hun auto's ontwikkelen en de 'stress' die de banden moeten verdragen wordt alsmaar groter. Onze volgende doelstelling is om de oververhitting dusdanig te verminderen. Deze twee doelstellingen zijn voornamelijk gericht op 2025, maar we kijken ook alvast met een schuin oog naar 2026, maar dat is dan vooral weer gericht op de grootte en het karakter van de band."

Pirelli heeft geluisterd

Volgens Isola gaat Pirelli zich dan ook zo snel mogelijk focussen op het testen van de nieuwe banden voor 2026: "We anticiperen momenteel op de start van het ontwikkelen van de 2026-banden. Hopelijk kunnen we in september of oktober beginnen met testen, zodat we dan al nieuwe informatie kunnen gaan verzamelen." De komende tijd staat voor Pirelli dan ook voornamelijk in het teken van het afronden van de 2025-testen: "We krijgen nog een 'wet tyre' test in Paul Ricard en gaan onder andere na Monza en Silverstone testen. Daar komt hopelijk nog een losse test bij in Mugello."

Terugkomend op de eerdere woorden van Allison, lijkt Pirelli wel geluisterd te hebben naar de klaagzang van de teams. Volgens Isola is de keuze voor 2026 dan ook al gemaakt: "We hebben afgesproken met de FIA en de teams dat we bij de 18-inch banden blijven. Dit heeft een aantal verschillende redenen, voornamelijk de draagkracht en het karakter van de huidige banden. We geloven dat een 16-inch band op beide vlakken te kort zou schieten."

Isola doelt dan ook op de, voorlopig, voorgestelde krachten die de nieuwe 2026-reglementen met zich mee moeten gaan brengen. Volgens Isola zouden deze, in combinatie met 16-inch banden, niet voor een goede performance gaan zorgen: "Als ik kijk naar de voorlopig berekende perfomance van de 2026 auto's, met daarbij ingecalculeerd de toename van oververhitting en ook een verwacht verlies van houdbaarheid, betekent dat we de druk op de band onnodig omhoog gooien. Dat is waarom we na het analyseren van de data met de teams en FIA hebben gesproken en hebben besloten om de 18-inch banden aan te houden. Ook de teams hebben daar uiteindelijk mee ingestemd."

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Monaco! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Live Reacties na mislukte kwalificatie Verstappen in Monaco