Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Pirelli

Pirelli neemt klachten Ferrari serieus: "Banden moeten in 2020 voor iedereen werken"

De overwegend dominante snelheid van Mercedes zou volgens de concurrentie te wijten zijn aan de nieuwe banden waar dit Formule 1-seizoen mee gereden wordt. Pirelli-voorman Mario Isola vindt die klachten opvallend laat komen, maar neemt ze wel serieus.

"We rijden dit jaar niet alleen met banden met een 0,4 millimeter dunner loopvlak, maar de hele constructie is nieuw en bevat andere materialen", zo legt Mario Isola, de sportief directeur van Pirelli, uit in een interview met RacingNews365.

"Het doel was om daarmee blaarvorming te voorkomen, goede verschillen tussen de diverse compounds te hebben en te zorgen voor een bredere working range waarin het rubber goed presteert. De eerste paar doelen zijn bereikt, aan die laatste werken we nog voor 2020. Om ze nu goed werkend te krijgen, moet je er meer druk op zetten."

De klachten over het nieuwe rubber voor 2019 komen onder meer uit de hoek van Ferrari, dat dit jaar een auto gebruikt die het meer van snelheid op rechte stukken moet hebben dan grip in de bochten. Dat is bij Mercedes omgekeerd, waarbij de extra downforce van de Duits-Britse bolide gunstiger is om het huidige rubber goed werkend te krijgen. Ook onder meer Haas heeft grote moeite met de huidige banden - terwijl McLaren er juist van lijkt te profiteren.

Isola bestrijdt echter dat partijen worden voorgetrokken: "We luisteren naar alle teams, coureurs, de FIA en de F1 zelf. De banden voor dit jaar zijn uitgebreid getest in Abu Dhabi en Barcelona. Aan het begin van dit seizoen had niemand klachten, en nu zijn er opeens opmerkingen gekomen over hoe moeilijk het is om de banden te managen."

Desalniettemin wil de Italiaan dat het omgaan met de banden in 2020 voor alle teams voorspoedig verloopt: "We zoeken een betere working range, maar dat is niet gemakkelijk. Een engineer kan ook niet zomaar 100 pk extra uit een krachtbron te halen. We hebben wel wat ideeën voor volgend jaar om de huidige compounds te finetunen. Toch kunnen we nog niet garanderen dat het volgend jaar heel anders wordt. We doen ons best."

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

5 reacties