"We rijden dit jaar niet alleen met banden met een 0,4 millimeter dunner loopvlak, maar de hele constructie is nieuw en bevat andere materialen", zo legt Mario Isola, de sportief directeur van Pirelli, uit in een interview met RacingNews365 . "Het doel was om daarmee blaarvorming te voorkomen, goede verschillen tussen de diverse compounds te hebben en te zorgen voor een bredere working range waarin het rubber goed presteert. De eerste paar doelen zijn bereikt, aan die laatste werken we nog voor 2020. Om ze nu goed werkend te krijgen, moet je er meer druk op zetten." De klachten over het nieuwe rubber voor 2019 komen onder meer uit de hoek van Ferrari, dat dit jaar een auto gebruikt die het meer van snelheid op rechte stukken moet hebben dan grip in de bochten. Dat is bij Mercedes omgekeerd, waarbij de extra downforce van de Duits-Britse bolide gunstiger is om het huidige rubber goed werkend te krijgen. Ook onder meer Haas heeft grote moeite met de huidige banden - terwijl McLaren er juist van lijkt te profiteren. Isola bestrijdt echter dat partijen worden voorgetrokken: "We luisteren naar alle teams, coureurs, de FIA en de F1 zelf. De banden voor dit jaar zijn uitgebreid getest in Abu Dhabi en Barcelona. Aan het begin van dit seizoen had niemand klachten, en nu zijn er opeens opmerkingen gekomen over hoe moeilijk het is om de banden te managen." Desalniettemin wil de Italiaan dat het omgaan met de banden in 2020 voor alle teams voorspoedig verloopt: "We zoeken een betere working range, maar dat is niet gemakkelijk. Een engineer kan ook niet zomaar 100 pk extra uit een krachtbron te halen. We hebben wel wat ideeën voor volgend jaar om de huidige compounds te finetunen. Toch kunnen we nog niet garanderen dat het volgend jaar heel anders wordt. We doen ons best."
Meest gelezen