Pirelli gaat onderzoek doen naar de 'Super Intermediate'-band om de problemen van de F1 bij nat weer op te kunnen lossen. De afgelopen jaren heeft slecht zicht geleid tot een aantal vertragingen tijdens de Grands Prix, omdat elke auto op de Extreme Wet-banden een enorme hoeveelheid water omhoog brengt. Vervolgens gaan de coureurs na een lange vertraging en rondes achter de safety car steeds vaker meteen de pits in voor de intermediates. Ook de Grand Prix van België voor de zomerstop werd getroffen door meerdere vertragingen en inmiddels zijn er gesprekken gaande over een speciaal 'nat weer'-pakket, dat achteraf op elke auto gemonteerd kan worden om de veiligheid te vergroten en de kans op lange wachttijden te verkleinen.
"Super Intermediate"
Mario Isola. Directeur Motorsport van Pirelli, gelooft dat de Formule 1 een andere oplossing kan ontwikkelen, legt hij aan de media, waaronder RacingNews365 , uit: "Als we bij de huidige situatie blijven, betekent dit dat er met veel water op de baan een rode vlag of safety car ingezet wordt omdat de coureurs niet kunnen rijden vanwege het zicht. Dan is naar mijn mening de beste oplossing om een intermediate-band te ontwikkelen, laten we het de 'Super Intermediate' of de 'Intermediate plus' noemen, of welke naam dan ook." "Zo kunnen we met één product de limiet afdekken die acceptabel is voor de zichtbaarheid, tot het overgaat in droge weersomstandigheden. Als je een kleinere of smallere band hebt, betekent dat een betere weerstand tegen aquaplaning", voegt hij toe.
Invloed op de balans
Een belangrijk onderdeel van de banden zijn de velgen. "We hebben er in het verleden discussies gehad, maar er is besloten om dezelfde maat aan te houden vanwege de velgen. Op dit moment gebruiken de teams dezelfde velgen voor droge, Intermediates en natte banden." De velgen zouden ook bij deze nieuwe band hetzelfde moeten blijven: "Standaardvelgen worden gebruikt voor alle drie de sets vanwege de balans. Je moet er rekening mee houden dat als de maat verandert, de balans van de auto ook kan veranderen. Een auto die gebalanceerd is in droge omstandigheden, kan ongebalanceerd zijn in natte omstandigheden", legt Isola uit. En het is niet alleen de balans wat beïnvloedt wordt door de grootte van de velgen. "Het heeft waarschijnlijk ook invloed op de aerodynamica van de auto. Met dezelfde maat velgen kunnen ze het gedrag van de natte band beter voorspellen. Het enige verzoek was om de diameter van de tussenband vijf millimeter hoger te maken en van de natte band tien millimeter, om de auto een beetje op te hogen zodat hij niet met de vloer in contact komt met stilstaand water", aldus de Pirelli-chef.
Meest gelezen