In vergelijking met vorige week zijn de banden dit weekend een stapje zachter. De C3 is deze week de harde band, de C4 de medium en de C5 de zachte. Dat betekent dat Pirelli de drie zachtste bandencompounds heeft meegenomen naar de Oostenrijkse heuvels voor de tweede race op de Red Bull Ring. Vorige week hadden de teams het lastig om de eenstopper werkend te maken, dus je zou denken dat er deze keer wel tweestoppers zullen komen, aangezien de banden zachter zijn. Pirelli weet het niet zeker, maar denkt dat een eenstopper inderdaad wederom de beste strategie zal zijn. Althans, dat geeft de bandenleverancier aan in haar persbericht, terwijl het bijgeleverde plaatje (zie hieronder) toch een tweestopper aangeeft als snelste strategie. De twijfel is dus duidelijk aanwezig. Wat wel duidelijk is, is dat de toppers, die allemaal op de medium banden starten, nog alle kanten op kunnen. Zowel een een- als tweestopper ligt op de loer, waarbij de tweestopper (medium - hard - hard, of een andere volgorde daarvan) de snelste mogelijkheid is volgens de bandenleverancier. Dan moet je wel op de harde of medium band de race beginnen, zo bevestigen de Italianen van Pirelli in aanloop naar de Oostenrijkse Grand Prix. De top vijf en George Russell starten in ieder geval op die band, nadat ze daar in Q2 hun beste tijd neerzetten. Ook iedereen buiten de top tien start naar verwachting op het geel of wit omringde rubber
Voor Max Verstappen, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas zit die twee snelst mogelijke strategieën er allebei in, want ze hebben allen nog twee sets van het witte rubber en twee sets van het gele rubber tot hun beschikking (zie afbeelding hieronder). Sergio Perez daarentegen heeft maar een set van het witte rubber, dus als hij een tweestopper wil uitvoeren, zal hij tweemaal de medium banden moeten raadplegen. De factor die in het geheel erg belangrijk zal zijn en de doorslag kan geven in de keuze tussen een een- of tweestopsstrategie, is het weer. "Het overgrote deel van de strategie zal beïnvloed worden door de temperatuur van het asfalt", aldus Pirelli. Daarmee bedoelt men dat de banden sneller slijten bij hogere baantemperaturen. Tegelijkertijd zal ook de regen natuurlijk alles overhoop kunnen gooien. "Het is al het hele weekend onvoorspelbaar", aldus de bandenleverancier.
Meest gelezen