Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli vreest voor lekke banden tijdens titelstrijd in GP Abu Dhabi

Krijgen we in Abu Dhabi een herhaling van de vele lekke banden die we tijdens de GP van Qatar zagen? Pirelli is er allerminst gerust op dat alle banden de race ongeschonden doorkomen.

Enkele weken geleden liepen vier coureurs lekke banden op tijdens de Grand Prix van Qatar. Voor Valtteri Bottas en Lando Norris waren de problemen het grootst, doordat ze veel punten misliepen. Na afloop bleek dat de kerbstones op het voor de Formule 1 nieuwe circuit de boosdoener waren. Dit weekend racen de coureurs op een flink vernieuwd Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Na afloop van de vrijdagtrainingen erkent Pirelli-baas Mario Isola dat er zorgen zijn over de kerbstones en de banden. Met name de kerbstones bij de bochten 5 en 9 zijn 'agressief' voor de banden. Met name bocht 9 vormt een pijnpunt erkent Isola: "We zagen ook tijdens de F2 dat de coureurs vol over deze kerbstones rijden. Ik ben er zeker van dat ze in de kwalificatie de kerbs zullen gebruiken en misschien ook tijdens de race als ze pushen. Daar moeten we rekening mee houden." "Het is duidelijk dat de situatie niet helemaal vergelijkbaar is met die in Qatar. Ze rijden met een andere snelheid en een andere duur over de kerbstones, maar het is iets waar we op moeten letten."

Pirelli met FIA om tafel over kerbstones

Isola zal de situatie vrijdagavond met wedstrijdleider Michael Masi bespreken. De banden worden na afloop van de vrije training door Pirelli onderzocht op tekenen van schade. "Het probleem is dat we geen banden hebben waarop een aantal ronden gereden is dat vergelijkbaar is met de lengte die de coureurs er tijdens een stint in de race op ridjen." "We kunnen het aantal controles verhogen, maar soms is het niet mogelijk om te voorspellen wat er gebeurt met de constructie van een band als het meerdere ronden gebeurd", doelt Isola op de belasting van coureurs indien ze tijdens een race meerdere ronden achter elkaar over de kerbs rijden. "Ik ben geen expert op het gebied van kerbs en weet niet of ze aan te passen of te vervangen zijn. Dat is het werk van de FIA en daar vertrouw ik op. Belangrijk is om een gesprek te hebben en te benadrukken wat we geconcludeerd hebben, aangevuld met de informatie van deze middag. Ik ben er zeker van dat we een oplossing kunnen vinden."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi