Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli waarschuwt F1-teams: "Banden zijn volgend jaar niet hetzelfde"

De Formule 1-teams hebben recentelijk besloten in 2020 met hetzelfde rubber als dit jaar te willen rijden, omdat de nieuwe banden van Pirelli niet voldoende in de smaak vielen. Pirelli heeft de teams hierop gewaarschuwd dat het niet te vroeg moet juichen, de banden zullen namelijk niet exact hetzelfde zijn.

Na de beslissing van de Formule 1-teams om het 2020-rubber van Pirelli komend seizoen niet in gebruik te nemen, kan de Italiaanse bandenfabrikant ook volgend jaar weer de 2019-compounds meenemen naar de Grands Prix. Pirelli waarschuwt de teams echter niet te veel te leunen op de data die het afgelopen seizoen heeft vergaard. Pirelli-baas Mario Isola vertelt voor de microfoon van RacingNews365 dat, hoewel de banden volgend jaar technisch gezien hetzelfde zijn, ze niet exact hetzelfde zullen aanvoelen als in 2019. "De teams moeten zich bewust zijn van het feit dat de banden die ze volgend jaar zullen krijgen niet exact hetzelfde zullen zijn als de compounds waarmee ze dit jaar hebben gereden. Aangezien de prestaties van de auto’s in 2020 wederom een stap omhoog zullen gaan, zal Pirelli de druk van de banden moeten verhogen om deze verbeteringen op te vangen. Daardoor kunnen de banden zich anders gedragen", vertelt Isola. De Italiaanse baas van Pirelli's motorsportafdeling legt direct ook uit waarom dit het geval zal zijn. "Neem bijvoorbeeld de rondetijden tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi: ten opzichte van 2018 waren de teams gemiddeld anderhalve seconde sneller in de sessies. Dit is een factor waarmee wij altijd rekening houden. Pirelli ziet dat de rondetijden in de Formule 1 door de ontwikkeling jaarlijks met anderhalve seconde worden verbeterd." Isola vervolgt. "Dit geldt hoogstwaarschijnlijk ook voor volgend jaar, wij vermoeden dat auto’s in 2020 ruim een seconde sneller zijn dan dat ze dit jaar waren. Dit betekent dat de banden meer energie moeten verwerken en dat kan alleen worden opgevangen door camber en door druk aan te passen. Voor Pirelli zelf is druk eigenlijk het enige instrument om met verbeterde prestaties om te gaan", geeft Isola toe. Kan Max Verstappen volgend jaar met Red Bull een gooi doen naar de titel? Het panel van de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, bestaande uit autocoureurs Tim en Tom Coronel evenals F1-journalist Ruud Dimmers, sluit het niet uit.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris