Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli: "We hebben geleerd van bandendrama Mercedes"

Het Formule 1 seizoen 2020 was anders voor alles en iedereen. Zo ook voor Pirelli. Topman Maria Isola legt in een exclusief interview met Racingnews365 uit hoe en waarom men de eigen aanpak door het coronavirus gedwongen aan moest passen.

Gedurende het seizoen 2020 werkte de Formule 1 zeventien Grands Prix af in minder dan zes maanden tijd, wat een opmerkelijk prestatie genoemd mag worden. Pirelli-baas Mario Isola geeft in een exclusief interview met RacingNews365 aan dat hij snel en secuur moest handelen om de nieuw ontstane situatie het hoofd te bieden. "In mijn ogen was het een heel zwaar seizoen, vanwege alle veranderingen die Covid19 met zich mee bracht. We hebben tijdens de lockdown meerdere vergaderingen gehad met de teams, de FIA en de FOM over hoe vorm te geven aan het seizoen met een systeem waarin we snel op nieuwe omstandigheden zouden kunnen reageren", aldus Isola. "De kalender is echter zo vaak veranderd, ik kan me niet eens meer herinneren hoe vaak. Er wordt ons gevraagd naar creatieve oplossing voor bepaalde problemen. Om te voorkomen dat we op circuits waar twee keer gereden zou worden exact dezelfde races zouden krijgen, hebben wij voor de teams bepaald met welke banden ze kunnen rijden, terwijl ze die normaal zelf kunnen selecteren. Op sommige circuits hebben we meerdere samenstellingen geprobeerd." Op het Bahrain Outer Circuit was dat vanwege de nieuwe lay-out uiteraard niet nodig, terwijl er voor de tweede race in Oostenrijk te weinig voorbereidingstijd over was om dat te bewerkstellingen. Op Silverstone slaagde dat plan wel, maar zagen we ongewoon veel lekke banden, onder andere voor de Mercedes-coureurs. Pirelli heeft ervan geleerd.

"We kampten met wat bandenproblemen, maar in de meeste gevallen hebben we de oorzaken achterhaald. Op Silverstone was het duidelijk dat het meest agressieve asfalt van de kalender in combinatie met lange stint achter de safety car de voorbanden in de problemen brachten. Daarom hebben we toen ook gezegd 'laten we kijken wat we kunnen doen om herhaling te voorkomen, aangezien we nog met dezelfde banden reden als in 2019." Eigenlijk had men na 2020 afscheid willen nemen van die compounds, maar ook hier gooide corona roet in het eten. De 18-inch wielen met bijbehorende banden doen nu immers pas hun intrede in 2022, waardoor Pirelli toch nog even aan de slag moest met banden voor 13-inch wielen. Dat bracht nieuwe uitdagingen met zich mee. "Het doel was dat de nieuwe rubbersamenstelling bestand zou zijn tegen de toegenomen druk op de banden", aldus Isola, die aangeeft dat Pirelli daar in geslaagd is, maar dat het allesbehalve eenvoudig was: "We moesten al onze bandentests annuleren, maar we vonden een manier om ze tijdens raceweekenden te testen." "Tijdens een raceweekend zijn de teams natuurlijk vooral gefocust op het weekend zelf en niet zozeer op het testen van banden, wat het moeilijk maakte om alles voor elkaar te krijgen, maar we denken dus dat we daar uiteindelijk wel in zijn geslaagd."

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'