Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Pirelli: "We hebben geleerd van bandendrama Mercedes"

Het Formule 1 seizoen 2020 was anders voor alles en iedereen. Zo ook voor Pirelli. Topman Maria Isola legt in een exclusief interview met Racingnews365 uit hoe en waarom men de eigen aanpak door het coronavirus gedwongen aan moest passen.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Gedurende het seizoen 2020 werkte de Formule 1 zeventien Grands Prix af in minder dan zes maanden tijd, wat een opmerkelijk prestatie genoemd mag worden. Pirelli-baas Mario Isola geeft in een exclusief interview met RacingNews365 aan dat hij snel en secuur moest handelen om de nieuw ontstane situatie het hoofd te bieden.

"In mijn ogen was het een heel zwaar seizoen, vanwege alle veranderingen die Covid19 met zich mee bracht. We hebben tijdens de lockdown meerdere vergaderingen gehad met de teams, de FIA en de FOM over hoe vorm te geven aan het seizoen met een systeem waarin we snel op nieuwe omstandigheden zouden kunnen reageren", aldus Isola.

"De kalender is echter zo vaak veranderd, ik kan me niet eens meer herinneren hoe vaak. Er wordt ons gevraagd naar creatieve oplossing voor bepaalde problemen. Om te voorkomen dat we op circuits waar twee keer gereden zou worden exact dezelfde races zouden krijgen, hebben wij voor de teams bepaald met welke banden ze kunnen rijden, terwijl ze die normaal zelf kunnen selecteren. Op sommige circuits hebben we meerdere samenstellingen geprobeerd."

Op het Bahrain Outer Circuit was dat vanwege de nieuwe lay-out uiteraard niet nodig, terwijl er voor de tweede race in Oostenrijk te weinig voorbereidingstijd over was om dat te bewerkstellingen. Op Silverstone slaagde dat plan wel, maar zagen we ongewoon veel lekke banden, onder andere voor de Mercedes-coureurs. Pirelli heeft ervan geleerd.

			© Pirelli
	© Pirelli

"We kampten met wat bandenproblemen, maar in de meeste gevallen hebben we de oorzaken achterhaald. Op Silverstone was het duidelijk dat het meest agressieve asfalt van de kalender in combinatie met lange stint achter de safety car de voorbanden in de problemen brachten. Daarom hebben we toen ook gezegd 'laten we kijken wat we kunnen doen om herhaling te voorkomen, aangezien we nog met dezelfde banden reden als in 2019."

Eigenlijk had men na 2020 afscheid willen nemen van die compounds, maar ook hier gooide corona roet in het eten. De 18-inch wielen met bijbehorende banden doen nu immers pas hun intrede in 2022, waardoor Pirelli toch nog even aan de slag moest met banden voor 13-inch wielen. Dat bracht nieuwe uitdagingen met zich mee.

"Het doel was dat de nieuwe rubbersamenstelling bestand zou zijn tegen de toegenomen druk op de banden", aldus Isola, die aangeeft dat Pirelli daar in geslaagd is, maar dat het allesbehalve eenvoudig was: "We moesten al onze bandentests annuleren, maar we vonden een manier om ze tijdens raceweekenden te testen."

"Tijdens een raceweekend zijn de teams natuurlijk vooral gefocust op het weekend zelf en niet zozeer op het testen van banden, wat het moeilijk maakte om alles voor elkaar te krijgen, maar we denken dus dat we daar uiteindelijk wel in zijn geslaagd."

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

6 reacties

    x