Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Kimi Raikkonen

Raikkonen blikt terug in de tijd: "Als ik zou zeggen dat het anders was, zou dat bullshit zijn"

Met zijn bijna twintig jaar ervaring in de Formule 1 heeft Kimi Raikkonen de nodige auto's om uit te kiezen als hem in een exclusief interview met RacingNews365 wordt gevraagd naar zijn favoriet. De keuze ligt echter wel voor de hand.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Alfa Romeo

Toen Kimi Raikkonen in 2001 zijn debuut maakte in de Formule 1 reed hij nog voor het relatief kleine Sauber. In de jaren daarna werkte hij zich op naar McLaren en Ferrari tot aan zijn uitstapje naar het rallyrijden in 2010. Na zijn terugkeer in 2012 reed hij nog voor Lotus, opnieuw Ferrari en nu Alfa Romeo. Er zijn dus genoeg auto's om een favoriet uit te kiezen.

In een exclusief interview met RacingNews365 spreekt The Iceman zijn voorkeur uit. "Het was of de Farrari waarmee we (in 2007, red.) de titel wonnen. Of de McLaren van 2005 en aan het einde van 2004. De auto van 2006 was heel goed, alleen de motor was niet goed genoeg. Maar de Michelinbanden, waarbij je kon kiezen wat je wilde, die waren heel fijn. Iedereen had zijn eigen wensen en er waren wat mooie gevechten."

Naast dat de auto's ieder jaar anders werden, is er door de jaren heen nog wel meer veranderd in de Formule 1, merkt Raikkonen. "Er zijn meer mensen, grotere motorhomes, grotere fabrieken, het is allemaal meer geworden. Ook de kleine details doen er nu meer toe dan toen ik begin", meent de Fin.

"Maar het rij-aspect is niet echt veranderd", vervolgt hij. "De regels zijn veranderd en sommige auto's voelen sneller aan, andere weer langzamer dankzij de reglementswijzigingen van jaar tot jaar. Maar eerlijk gezegd, als het een verschil van vijf seconden is voel je dat niet eens."

Volgens Raikkonen was het racen zelf vroeger misschien eerlijker dan anno 2021. "Als iemand naast je zat, duwde je hem niet van de baan. Soms misschien, maar dat was heel anders dan nu."

Een echt goede vergelijking kan de 41-jarige coureur eigenlijk niet maken. "De auto's zijn erg groot, maar omdat je van jaar naar jaar leeft, verlies je je referentiekader", zegt hij. "Als we nu met auto's van begin 2000 zouden rijden, zou dat natuurlijk heel anders aanvoelen. Maar als ik zou zeggen dat het heel anders was, zou ik bullshit praten. Je geheugen speelt spelletjes met je. Ik weet dus niet of het toen beter was of dat het nu beter is."

Formule 1-coureurs wagen nog altijd hun leven wanneer ze in een F1-bolide stappen.

RacingNews365 zet in de volgende video de belangrijkste veranderingen in de loop van de jaren op een rijtje, wat betreft de veiligheid van de F1-bolides.

3 reacties

x
Verstappen én Perez geven nieuwe Red Bull RB18 de sporen tijdens shakedown