Een van de meest bekende stemmen uit de hedendaagse Formule 1, zonder dat je hem waarschijnlijk echt kent, is ongetwijfeld die van Will Joseph, de race-engineer van Lando Norris. Joseph is de rechterhand van Norris in zijn jacht op zijn eerste wereldtitel, net zo goed dat Gianpiero Lambiase dat is voor Max Verstappen. De Brit werkt al bijna twintig jaar bij McLaren, waar hij zich opwerkte tot performance-engineer, voordat hij de race-engineer van Fernando Alonso werd in de tweede periode van de Spanjaard bij het team uit Woking.
Die rol vervulde hij van 2015 tot en met 2018 bij Alonso en hij is sinds 2019 de race-engineer van Norris. Ondanks zijn eigen ervaring gedurende zijn jaren bij McLaren, voordat hij met Alonso in zee ging, weet Joseph dat hij van de 43-jarige heeft geleerd. Dat kwam hem goed van pas voordat hij met Norris ging werken.
"Fernando was mijn eerste coureur als race-engineer", zo vertelt Joseph tegen RacingNews365. "Fernando was al wereldkampioen. Hij was al een fantastische coureur. Voor mij was het heel goed dat ik als beginnende race-engineer iemand had met zoveel ervaring. Ik kon meer van hem profiteren dan andersom. Vervolgens kon ik de kennis en het inzicht meenemen naar Lando, die een rookie was en dingen heel anders nodig had. Zoals ik al zei: met iemand met die ervaring (van Alonso, red.) kon ik mezelf ontwikkelen ter voorbereiding op een andere coureur, die andere eisen stelt."
"Met Lando had ik de leiding in handen, terwijl het voorheen andersom was. Dat is heel anders. Coureurs veranderen gedurende hun carrière. Van Lando als rookie tot Lando nu, dat is een heel andere interactie. Er zijn een aantal basisprincipes die hetzelfde zijn gebleven, maar we hebben ons in die periode moeten ontwikkelen en ontwikkelen."
Anderen bekeken ook:
Het 'moeilijkste' met Norris
De enige moeilijkheid voor Joseph is om ervoor zorgen dat hij een emotionele band heeft met Norris, gezien de aard van hun relatie. Norris moet vertrouwen op elk stukje informatie dat hij van Joseph krijgt tijdens een raceweekend en vooral tijdens een Grand Prix, en daar vervolgens naar handelen. Joseph geeft echter toe dat het niet eenvoudig is om die connectie te vinden, met een diploma in de lucht- en ruimtevaarttechniek op zak.
"Ik ben een getrainde engineer", aldus Joseph. "Ik ben goed in kronkelende lijntjes, net als in wiskunde. Een van de belangrijkste taken van een race-engineer is om emotioneel verbonden te zijn met de coureur. Dat is iets waar we niet per se goed in zijn of in getraind zijn. Dat is het moeilijkst. In dat geval wil en moet elke coureur anders worden behandeld. Hoe je met de ene coureur omgaat, is heel anders dan met de andere. Dat is denk ik het belangrijkste bij verschillende coureurs."
"Coureurs hebben verschillende voorkeuren wat betreft de manier waarop ze de auto afstellen en de balans. Om te leren hoe je het maximale uit elke coureur kunt halen, is denk ik waar wij veel voordeel uit kunnen halen. Maar dat is ook het gedeelte waar wij als engineers het meest ongetraind voor zijn."
Bij een overwinning van Ajax op Sparta, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzetMeest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!