Max Verstappen werkte een zeer succesvolle kwalificatie af in Saoedi-Arabië. De wereldkampioen was vooraf niet echt optimistisch, maar pakte uiteindelijk poleposition met een weergaloos rondje. Oscar Piastri en George Russell kwamen nipt tekort, terwijl kampioenschapsleider Lando Norris hard crashte en vanaf de tiende plaats moet starten.
Na afloop vertelt Verstappen dat engineer Gianpiero Lambiase ook een grote rol speelde in het succes. Hij maakte keuzes over de setup én besloot na de crash van Norris dat Verstappen twee ronden moest rijden. De Nederlander vertelt erover in de persconferentie.
"Je probeert de perfecte balans te vinden voor de kwalificatie", stelt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365. "We hebben veel verschillende setups uitgeprobeerd en uiteindelijk voor de juiste gekozen. Natuurlijk blijf je dan ook nog steeds finetunen. We zijn aan het leren en proberen onze auto veel beter te begrijpen. Tot nu toe ging het dit jaar meer op en af dan we hadden gewild. Het is dan ook positief dat het goed uitpakte."
Verstappen gaat daarna in op de nasleep van de crash van Norris. "De crash betekende alleen dat je een andere aanpak moest hanteren. Ik wist niet zeker wat ik moest doen. Uiteindelijk zei Gianpiero dat we voor twee ronden brandstof moesten meenemen. Dan doe je een eerste ronde en een cool down-rondje, maak je een pitstop en switch je naar de nieuwe band. Natuurlijk heb je iets meer brandstof bij je, dus ga je eerst wat langzamer. Uiteindelijk was het de juiste beslissing voor mij, zeker wat betreft het gevoel in de auto en het opbouwen naar de limiet."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Shadow771
Jammer dat ze datzelfde tactiek niet aan Yuki gaven. Zover ik kon zien had het prima gekund. Zo blijkt Red Bull maar weer wens met 1 auto te rijden ipv 2....
deir712
Ja ik snap wat je zegt. Ik weet niet of ik het goed gezien heb, maar volgens mij gaf Yuki Max een tow ook... Daarbij: Yuki rijdt voor Lando dus op die manier kan Yuki ook nog beslissend zijn.
Rubbererobbie
Natuurlijk speelt taktiek ook wel een rol, maar het gaat uiteindelijk om de tijd die je neerzet, en dan zie je toch dat Yuki een volle seconde langzamer is dan Max. Maar wel een Q3 en 8e startplek, ik betwijfel of hij er met dezelfde taktiek een snellere tijd uitgehaald had, hoewel (achteraf) het verschil met Hamilton en Sainz heel erg klein is. We zullen het echter nooit weten.
Jan van Dijk
Joekie weet heel goed dat hij tweede rijder is, daar wordt hij ook vorstelijk voor betaald.
RoBoRacer
Dus je zegt eigenlijk dat TSU achtergesteld wordt? Wat een totale onzin zeg! Ze gaan zich toch niet zelf in de vingers snijden door dat te doen?
JV1962
Het is helemaal niet zeker dat Yuki achtergesteld wordt. Ook niet vergeten dat hij een crash had in vrije training waardoor de hele crew serieus werk heeft moeten leveren om de wagen klaar te krijgen voor de qualifying. Daarin heeft hij dan misschien net wat minder risico genomen want zo'n crash blijft toch even nazinderen in het lijf en hoofd van een coureur. Al bij al doet ie het voorlopig niet slecht in de Red Bull en laat hij voorlopig zien dat hij eigenlijk na vorig seizoen onmiddellijk in die wagen had moeten starten en niet Lawson.
Angelisa
Na zoveel tamtam om in die auto een coureur te hebben die, samen met Verstappen, voor de constructeurstitel kan zorgen, is dit een rare opmerking.
Whammes
Gaaf dat hij de credits aan Lambiase geeft. Laat maar weer zien hoe belangrijk het team ook is
Dit bericht is aangepast op:
Snellage
Wat had de welgetrainde rechter hand van Max er nou mee van doen? 🤣
Rico-Jansen
Ach lando rijdt Toch na 10 Rondjes op P 4 maar ze zijn niet snel joh