Na de bekendmaking van Max Verstappen als Red Bull Junior gonst het van de geruchten, maar Red Bull wacht met een officiële bekendmaking. Op 18 augustus 2014 - vandaag 10 jaar geleden - wordt dan toch het persbericht uitgestuurd. Verstappen maakt in 2015 zijn F1-debuut bij het team van Toro Rosso.
Het was een belangrijk detail in de onderhandelingen met het kamp Verstappen. Immers, waar Mercedes 'slechts' een Formule 2-stoeltje kan bieden, maken Helmut Marko en zijn mannen een stoeltje vrij bij Toro Rosso, zodat Verstappen op 17-jarige leeftijd kan debuteren. Kind van de rekening: Jean-Eric Vergne.
De Fransman delft het onderspit naast rookie Daniil Kvyat en dus wordt Verstappen initieel ook gepresenteerd als teamgenoot van Kvyat. Later wordt duidelijk dat hij naar Red Bull vertrekt om daar de naar Ferrari vertrekkende Sebastian Vettel te vervangen. De eerste woorden van Verstappen als gecontracteerd F1-coureur luiden als volgt: "Sinds mijn zevende levensjaar is de Formule 1 mijn doel geweest, dus deze kans is een droom die uitkomt."
Woorden van lof zijn er van Toro Rosso-teambaas Franz Tost: "We zijn blij dat we Max mogen verwelkomen. Het is prachtig om te zien hoe het juniorenprogramma jonge talenten blijft vinden en hen een kans geeft in de Formule 1. We zien in Max één van de meest begaafde jonge coureurs van de nieuwe generatie en we geloven dat hij over de benodigde volwassenheid en mentale weerbaarheid beschikt om deze uitdaging aan te gaan."
Waar Verstappen komt, moet Vergne dus vertrekken. Het betekent het einde van de F1-carrière van Vergne, al hoopt Tost in eerste instantie nog dat het anders zal lopen. "Hij heeft enkele sterke optredens laten zien, maar werd helaas ook gehinderd door betrouwbaarheidsproblemen, met name in de eerste seizoenshelft. We hopen dat we die problemen nu opgelost hebben en dat hij een betere tweede helft zal kennen, waarmee hij kan laten zien dat hij een nieuwe kans in de Formule 1 verdient."
Het eerste woord was aan Verstappen, maar in gesprek met de BBC voegt hij daar nog wat aan toe als het gaat over zijn jeugdigheid. "Ik ben een relaxte jongen, ik zal het wel klaarspelen. Ik denk dat de stap van de karts naar de Formule 3 groter was dan de stap van de F3 naar de Formule 1. Ik maak me daar niet te druk om. De auto's zijn bovendien erg veilig. Ik denk dat het gevaarlijker is om door de stad te fietsen dan om een F1-auto te besturen."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!