Red Bull was de afgelopen jaren de dominante factor in de Formule 1, maar moet de afgelopen tijd met veel tegenstand dealen van McLaren en Mercedes. Dat maakt dat de verschillende topteams met argusogen naar innovaties van de ander kijken. Het ging de afgelopen tijd al regelmatig over flexibele voorvleugels, maar Red Bull heeft volgens Auto, Motor und Sport recent ook een klacht ingediend over de remmen van McLaren.
Het team uit Woking zou gebruik maken van extra gaatjes in de remtrommels aan de voor- en achterkant. Teams verzamelen zo met sensoren informatie over de temperatuur van de velgen en de banden, maar Red Bull vermoedde dat McLaren een extra koelgat had gecreëerd, wat in strijd zou zijn met de reglementen. Volgens de publicatie zou het extra gaatje toegang geven tot een kabel voor een sensor die de temperatuur binnen in de remcilinderbeluchting meet.
Het vermoeden van Red Bull werd overigens gevoed door het feit dat Lando Norris heel sterk voor de dag kwam in Miami, Imola en Spanje, waar hij zijn banden beter in leven hield dan Max Verstappen. Zou de informatie vanuit de gaatjes en de sensoren helpen?
De reglementen schrijven voor dat er gedurende de vrije trainingen op vrijdag inderdaad sensoren in de remtrommels geplaatst mogen worden, waarna de gaatjes afgesloten moeten worden op zaterdag en zondag. Volgens Red Bull bleven de gaatjes van McLaren echter weleens open gedurende de races, maar de FIA ging daar niet in mee.
De autosportbond checkte de McLarens en het bleek dat het team de gaatjes met tape had afgeplakt in Oostenrijk en Groot-Brittannië. Of McLaren dat heeft gedaan na de klacht van Red Bull of de checks van de FIA, is niet bekend. Het feit dat Red Bull naar verluidt een klacht heeft ingediend, laat wel zien in hoeverre de strijd is opgelaaid.
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!